Woody nov 19 allt för proffsen
Toppbanner UBRO
Förstasidan Tisdagen den 10 december 2019 - klockan 11:16 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Apotek Hjärtat hjälper KOL- och astmapatienter i nytt pilotprojekt
Nyhet från Apoteket Hjärtat


Nyhet från Apoteket Hjärtat 2019-07-12

Nära 10 procent av Sveriges befolkning lider av astma och KOL och de flesta behandlas med inhalationsläkemedel. Men många patienter har omedvetet felaktig inhalationsteknik vilket gör att läkemedlet inte får full effekt – och patienterna riskerar därmed sjukhusvistelser och onödiga kortisonkurer. I en ny pilotsatsning kartlägger Apotek Hjärtat patienters inhalationsteknik med målsättningen att implementera inhalationscheck på kedjans samtliga apotek för att hjälpa patienter till bättre välmående.


Projektet involverar tio utvalda apotek och är en del av Apotek Hjärtats samarbete med Astma- och Allergiförbundet. Syftet med piloten är att kartlägga de vanligaste misstagen patienter gör när de inhalerar sina astma- eller KOL-läkemedel och testa en tjänst som syftar till att gå igenom inhalationstekniken i samband med att kunderna hämtar ut sina läkemedel.

Studier har visat att endast var tredje patient har korrekt inhalationsteknik* och effekten av felaktig användning är stor. Patienter med fel teknik löper 1,5 gånger** större risk för sjukhusvistelse, akutmottagningsbesök, antibiotika- samt kortisonkurer.

-Vi vet sedan tidigare att felaktig inhalationsteknik är ett omfattande och allvarligt problem – med stora konsekvenser för såväl individ som samhälle. På våra apotek möter vi patienterna när de hämtar ut sin medicin och spelar därför en viktig roll i att säkra att patienten får korrekt rådgivning som bidrar till att öka livskvaliteten. Rätt och återkommande information är ett steg i att hjälpa patienter att må bättre, säger Annika Svedberg, farmacichef på Apotek Hjärtat.

Projektet påbörjades i slutet av mars och avslutas under sommaren, med målsättningen att implementera inhalationsrådgivning på samtliga Apotek Hjärtat runtom i landet. Redan nu har piloten visat på flera vanliga misstag. Det är till exempel vanligt att man håller inhalatorn fel när man matar fram en dos, vilket gör att man får fel dos, eller att man inte håller andan efter inhaleringen, vilket gör att man inte får ner medicinen i lungorna lika effektivt.

Apoteken som medverkar i pilotprojektet är Apotek Hjärtat Mälarsjukhuset, Hallstahammar, Arvika Torg, Norra Gränbystaden, Vällinbygången, Lidingö, Kungsängen, ICA Maxi Karlskoga, ICA Maxi Häggvik samt Täby Centrum. Testet genomförs under åtta veckor på respektive apotek.

Om testerna

De involverade apoteken har utbildats i inhalationsteknik och har tagit in demoexemplar av samtliga inhalatorer, inklusive engångsmunstycken. Varje kund som hämtat ut en inhalationsläkemedel har blivit ombedda att visa hur de gör när de matar fram dos, hur de håller i inhalatorn och hur de gör när de inhalerar samt svarat på om de fått information om inhalatorn tidigare. Efter att kunden visat hur de normalt gör har de fått rådgivning och hjälp att korrigera sina misstag. I de fall kunderna tackat ja, görs uppföljande samtal för utvärdering. Samtliga resultat sammanställs i en rapport efter att projektet avslutats.




*Sanchis J, Pedersen, Soren. Systematic review of errors in inhaler use. Has patient technique improved over time? Chest. 2016; 150(2):394-406

**Melani A, Bonavie M, Cilenti V, Cinti C, Lodi M, Martucci P Et al. Inhaler mishandling remains common in real life and is associated with reduced disease control. Respir Med. 2011 Jun;105(6):930-8


Tipsa en vän     Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Bro Hof Slottsrestaurang julbord 19 SB3

Kommunfullmäktige 2019 dec

EttPlus2 julbord 19

Läkare utan gränser 18 pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Barncancerfonden pluggannons

Sjöräddningen

Facebook

RSS-flöde

Håll Sverige rent

UBRO Panorama gif-fil

Bro Hof Slottsrestaurang julbord 19 Toppbanner
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen