Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Fredagen den 19 april 2024 - klockan 10:35 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Frukostmöte på Bro-depån


Karin Sidén 2014-06-12

Nederst: Flygbild över delar av Bro. Bro-depån är den stora gråblå byggnaden och till höger ser man Coop-lagret.<br />Irène Seth och Mathias Forsberg, politiker respektive tjänsteman från kommunen, och Bosse Ahlberg, Stockholmståg, stod för merparten av informationen på frukostmötet.
Bild:Karin Sidén / Tommy Sidén
Nederst: Flygbild över delar av Bro. Bro-depån är den stora gråblå byggnaden och till höger ser man Coop-lagret.
Irène Seth och Mathias Forsberg, politiker respektive tjänsteman från kommunen, och Bosse Ahlberg, Stockholmståg, stod för merparten av informationen på frukostmötet.


På torsdagen var det dags för vårens sista Näringslivsfrukost. Pendeltågsdepån i Bro stod för lokalen när företagare, politiker och tjänstemän träffades för ett informativt frukostmöte. Bosse Ahlberg på Stockholmståg berättade om verksamheten i och utbyggnaden av Bro-depån. Mathias Forsberg, näringslivschef i Upplands-Bro berättade om resultatet i Svenskt Näringslivs undersökning om företagsklimatet i Sveriges kommuner, Susanne från Arbetsförmedlingen berättade kort om deras tjänster och avslutningsvis kom Mattias Kranz, ordförande i Företagarna Upplands-Bro, med lite matnyttig information innan det blev en rundvandring i den stora pendeltågsdepån.

Under våren har näringslivsfrukostarna ambulerat runt i kommunen och ordnats hos ett antal olika (större) företag i både Bro och i Kungsängen. Anledningen är slutskedet av Kulturhusbygget, då helt enkelt möteslokalen i kommunhuset integrerats med det pågående bygget och inte varit möjlig att använda. (Av samma anledning har även kommunfullmäktige hållits i diverse skolmatsalar under samma tid.)

Ett fyrtiotal företagare, politiker och tjänstemän åkte i arla morgonstund på torsdagen ut till pendeltågsdepån i Bro där Bosse Ahlberg från Stockholmståg, och Mathias Forsberg och Marcus Nybom från kommunens Näringslivskontor bjudit in till vårens sista näringslivsfrukost.

Kommunalrådet Irène Seth hälsade alla välkomna och passade på att dela med sig av några glada nyheter från onsdagens kommunfullmäktige. Bland annat kunde hon meddela att kommunen nu antagit detaljplanen kring E.ONs kraftvärmeverk och biogasanläggning i Bro (mellan E18 och Högbytorp).

Irène lämnade över ordet till Bosse Ahlberg från Stockholmståg. Han berättade om pendeltrafiken i Stockholm, de satsningar som är på gång och vad de innebär för framtiden (till exempel Citybanan och utbyggnaden av spåren längs Mälarbanan), om infrastruktur och om Bro-depån. Han berättade att det finns tre depåer i Stockholmsområdet, i Södertälje, Älvsjö och Bro. I Bro-depån har man bäst faciliteter för att underhålla och reparera de nya pendeltågen. I dagsläget finns 83 sådana X60-tåg, men inom några år levereras drygt 40 ytterligare tåg.

I och med utbyggnaden av Citybanan räknar man med en 25%ig ökning av pendeltågstrafiken, vilket också innebär en ökning av underhållsbehovet. För att möta det ökade behovet har SL investerat strax under en halv miljard i en utbyggnad av Bro-depån. Bygget pågår för fullt och beräknas vara klart hösten 2015.

-Varje tåg åker cirka 250 000km per år i Stockholmstrafiken. Underhållet sköts löpande, men var tionde år görs ett "tio-års-underhåll" som är mycket omfattande. Vi räknar med att varje tåg behöver två och en halv veckas ompyssling där i stort sett allt gås igenom och byts ut. Med 83 tåg som är ungefär jämngamla blir det drygt 200 veckors tio-årsreparationer vi står inför inom kort, förklarade Bosse Ahlberg.

Störningar i pendeltågstrafiken kom också upp på frukostmötet. Bosse berättade att undersökningarna på senare år visat att resenärerna är mer och mer nöjda och att punktligheten blivit allt bättre. Det Stockholmståg kunde råda över när det gällde trafikstörningar var i första hand personalbemanningen och tågen. Infrastrukturen kunde de inte påverka i samma utsträckning och där ligger också den i särklass största anledningen till förseningar, nämligen signalfel. Så länge tågen måste byta spår, och ibland flera gånger under samma resa, finns en risk för signalfel i växlarna, förklarade Bosse. Med den utbyggnad som sker nu kommer antalet växlingar att minska vilket på sikt bör ge ännu bättre punktlighet.

Mathias Forsberg tog vid och berättade om utfallet i Svenskt Näringslivs undersökning om företagsklimatet i Sveriges kommuner. Förra året blev Upplands-Bro en av raketkommunerna i undersökningen när vi klättrade från plats 121 till plats 27. I år "nyktrade vi till något" och landade på plats 31 vilket närapå kan likställas med att ha tangerat föregående års resultat. Med tabeller visade han och jämförde Upplands-Bros resultat med övriga landet och med våra närmaste grannar, vilket till största del var positiv läsning. Siktet är fortsatt inställt på toppen, försäkrade Mathias och erkände att Solna var en skalp han gärna såg att vi i Upplands-Bro kunde ta.

Från företagsklimat till Arbetsförmedlingen är steget nödvändigtvis inte så långt. Susanne från Arbetsförmedlingen tog över ordet och berättade kort om hur man skräddarsyr företagens rekryteringsprocess och om olika lärlingslösningar som finns att tillgå.

Innan det blev dags för frukostdeltagarna att få en guidad tur på delar av depån rundade Mattias Kranz, Företagarna i Upplands-Bro, av mötet med några minuters kort information.


Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen