Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Lördagen den 20 april 2024 - klockan 15:32 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Ny Näringslivsstrategi arbetas fram


Karin Sidén 2016-04-26

Mathias Forsberg är Näringslivschef i Upplands-Bro kommun. Här berättar han om bakgrunden till att Näringslivsstrategin ska skrivas om och uppdateras.
Bild:Karin Sidén
Mathias Forsberg är Näringslivschef i Upplands-Bro kommun. Här berättar han om bakgrunden till att Näringslivsstrategin ska skrivas om och uppdateras.

Vid två tillfällen i april har kommunens Näringslivsstab bjudit in lokala företagare till diskussionsträffar för att ta reda på vad som bör prioriteras i den nya Näringslivsstrategi som ska arbetas fram.

Den 15 april hade man lunchmöte på Altia i Brunna och den 22 april på Repus Ventilation AB i Bro för att diskutera vilka faktorer som påverkar, underlättar, försvårar och utvecklar företagsklimatet i kommunen.

Under våren har arbetet med att ta fram en ny näringslivsstrategi för Upplands-Bro kommun påbörjats. Ansvariga för utformningen är Näringslivsstaben på kommunen, med Näringslivschef Mathias Forsberg och Marcus Nybom, näringslivsutvecklare, i spetsen. Strategin kommer de att utforma i nära dialog med företagare i kommunen, dels genom en webbenkät och dels genom dialogträffar.

För att ta reda på hur företagare upplever företagarklimatet här och nu och vad man anser är viktigt att prioritera för att förbättra det ytterligare har Näringslivsstaben bjudit in företagare som verkar i kommunen till två dialogträffar för att diskutera och tycka till.

Den 15 april hölls den första av två dialogluncher, på Altia i Brunna industriområde, och en vecka senare, den 22 april, var det dags för dialog nummer två på Repus Ventilation AB i Bro. Företagare från vitt skilda branscher, nyetablerade likväl som väletablerade och med olika stora verksamheter hade bjudits in att delta.


Mattias Kranz, med företaget Repus Ventilation AB, välkomnade lunchdeltagarna på den andra strategi-dialogen som hölls i verksamhetens lokaler i Bro.
Bild:Karin Sidén
Mattias Kranz, med företaget Repus Ventilation AB, välkomnade lunchdeltagarna på den andra strategi-dialogen som hölls i verksamhetens lokaler i Bro.

Mathias Forsberg och Marcus Nybom hälsade alla välkomna och berättade kort om förutsättningarna för träffen.

-Den nuvarande Näringslivsstrategin är daterad 2004 och i stort behov av att "ställas om till nutid". Upplands-Bro då var något helt annat än Upplands-Bro i dag. Vi är inne i en oerhört expansiv tid, där både näringslivet och befolkningsmängden ökar i snabb takt vilket ställer högre krav på förutsättningarna och det vill vi ska speglas också i Näringslivsstrategin, inledde Mathias Forsberg.

Vad är viktigt för företagare i Upplands-Bro? Hur ska Näringslivsstaben prioritera när de utvecklar strategin? I den enkät som finns på nätet ombes de lokala företagarna välja de tre områden de anser är viktigast att utveckla för att underlätta och förbättra näringslivet i Upplands-Bro. Områdena är: Näringslivsservice (företagslots, frukostmöten, nätverk etc.), Etablering (säkerställa marktillgång), Upphandling (dialog inför upphandlingar, delade upphandlingar etc.), Marknadsföring (stärka kommunens attraktionskraft), Skola-näringsliv (stärka samarbetet mellan skolan och näringslivet), Kompetensförsörjning (tillgång till arbetskraft med rätt kompetens), Infrastruktur (vägar, bussar, fiber etc.), Besöksnäring (turism, besöksmål, destinationsutveckling etc.), Nyföretagande (stärka och öka nyföretagandet), Affärsutveckling (öka tillväxten i befintliga företag) och Bostäder (bostadsförsörjning).

På dialogträffen den 22 april diskuterades punkterna näringslivsservice, infrastruktur och samarbetet skola-näringsliv. Deltagarna delade upp sig i två lite mindre grupper för att möjliggöra diskussion och dialog. Det kom upp en lång rad ntressanta synpunkter, tankar och idéer som noterades och sedan kommer att sammanställas av Marcus Nybom och Mathias Forsberg. Sammanställningen från dialogträffarna vävs därefter ihop med enkätresultatet och kommer att utgöra underlag till den nya strategin.



Via länken kommer du till webbenkäten.


Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen