Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Torsdagen den 25 april 2024 - klockan 20:50 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Presentationssida för lokala företag lanseras


Karin Sidén 2014-06-02

En presentationssida för företag verksamma i Upplands-Bro finns nu i en demoversion på nätet. UBRO berättade redan i vintras om tankarna på en företagssida (se artikeln) och vinster det finns med ett uppdaterat och ständigt aktuellt sökregister. Sedan dess har ett antal företag anslutit sig till sidan och en demoversion är nu redo att lanseras.

Upplands-Bro är en liten kommun med ett stort företagande. Ingen vet riktigt säkert hur många företag det finns här, då flertalet är aktiva, många vilande och några faktiskt döda. En kvalificerad gissning är att det finns långt över 1 000 stycken, kanske 2 000 stycken! Men hur många Upplands-Bro-bor känner till det lokala utbudet? Hur lätt är det egentligen att hitta de lokala företagen? Hur många av oss spiller inte tid och belastar miljön för att åka långa sträckor till arbeten, uppdrag och för att göra inköp?

Något egentligt företagsregister i Upplands-Bro finns inte. Förr hade man Gula Sidorna att förlita sig på. Numera finns ett stort antal olika register (ej lokala) man kan ansluta sig till, med resultatet att sökvägarna blivit så många att själva sökandet blir komplicerat. Några av alternativen är tokdyra för företagen vilket gör att småföretagarna inte tycker sig ha råd. Andra är gratis - eller näst intill gratis - med resultatet att många ansluter sig, men ingen avregistrerar sig när företaget läggs i vila eller läggs ner.

-Jag ser sidan som en utmärkt kanal att marknadsföra sitt företag lokalt. Samtidigt är det ett sätt att bidra till utvecklingen i kommunen. Vi har ju befäst vår ställning som en av Sveriges bästa företagarkommuner, så jag tycker det är en bra idé att visa sig som företag, säger Håkan Järlsäter, initiativtagare till presentationssidan.

Några av de företag som redan nappat på idén finns nu upplagda på en demosida så att de företag som inte har tagit ställning till om de ska vara med kan få en bättre uppfattning om hur det kommer att se ut.

Skälen för att vara med varierar. Företag utan egen hemsida får en synlighet på nätet, medan de som redan har en sida kan få mer trafik till den egna sidan. Företag i tjänstesektorn kan fånga upp lokala kunder och få mer uppdrag på hemmaplan och slippa långa resvägar. För detaljhandeln finns en möjlighet att attrahera fler kunder. Större företag och företag som är mest aktiva utanför kommunen kan lättare attrahera arbetskraft och kanske hitta samarbeten lokalt.

-Att marknadsföra sig på nätet ligger i tiden. Omkring 70 procent av alla köpprocesser inleds med en sökning på internet. Presentationssidan är ett enkelt och prisvärt verktyg för att nå dessa presumtiva kunder, anser Håkan.

Länk till demosidan för Företagspresentationer Upplands-Bro.




Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen