Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Lördagen den 20 april 2024 - klockan 00:16 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

UBGs unga entreprenörer inspirerar


Karin Sidén 2015-01-29

Duckface UF ska egentligen sälja lipbalm, men har inte fått sina produkter levererade än. Dunder UF säljer hennafärg och navelpiercing-smycken. Beauty Nails UF säljer nagelförstärkningskit.<br />Body Sports Nutrition UF säljer kosttillskott. Smart Pouch UF säljer en mobilficka man klistrar fast på baksidan av telefonen och förvarar busskort/kontokort etc i. HandFresh UF säljer små behändiga och väldoftande handspritsflaskor. Företaget vann tävlingen Bästa Affärsplan.
Bild:Karin Sidén
Duckface UF ska egentligen sälja lipbalm, men har inte fått sina produkter levererade än. Dunder UF säljer hennafärg och navelpiercing-smycken. Beauty Nails UF säljer nagelförstärkningskit.
Body Sports Nutrition UF säljer kosttillskott. Smart Pouch UF säljer en mobilficka man klistrar fast på baksidan av telefonen och förvarar busskort/kontokort etc i. HandFresh UF säljer små behändiga och väldoftande handspritsflaskor. Företaget vann tävlingen Bästa Affärsplan.


På torsdagen höll Unga Företagare, UF, mässa på Upplands-Bro Gymnasiet. Mässan är förutom ett forum att visa upp sin affärsidé,  sina produkter och sitt företag också en tävling. En jury bestående av två representanter för kommunens företagarföreningar, Lena Malmsten Bäverstam, ordförande i Damernas Företagsbyrå, och Mats Andersson, sekreterare i Företagarna och Marcus Nybom från kommunens Näringslivskontor. Från Sparbanken Enköping deltog kontorschef Henrik Roempke och två av hans kollegor, Sanna Engzell och Fredrik Pettersson. Tillsammans hade de den delikata uppgiften att utse Årets UF Företaget och den mest genomarbetade affärsplanen. Varje år delar man också ut ett tredje pris vars titel varierar. Det är juryn som tillsammans beslutar vem och vad som ska premieras. I år gick det tredje priset till Årets Produkt. En fjärde priskategori, Publikens pris, röstades fram av skolans elever som under dagen kunde rösta elektroniskt på sina favoriter.

Ung Företagsamhet, UF, är en ideell, politiskt obunden organisation som bildades 1980 och har 24 regionala kontor. Sedan många år deltar Upplands-Bro Gymnasiet i UF Stockholm och är numera en av de skolor som startar flest UF företag i regionen. Varje vår hålls en UF mässa i Älvsjö för dem som vågar och vill. Årets Våga Vara Egen-mässa är den 18-19 februari.

One Life UF säljer egendesignade armband till förmån för olika Cancerfonder. Numera kan man enkelt sköta betalningen genom Swisch. Hos LipBalm UF var det många som handlade EOS-lipbalm. Smartare Recept UF vill hjälpa oss att enklare och snabbare komma på vad vi kan laga för mat med varorna vi har hemma i kyl och frys.
Bild:Karin Sidén
One Life UF säljer egendesignade armband till förmån för olika Cancerfonder. Numera kan man enkelt sköta betalningen genom Swisch. Hos LipBalm UF var det många som handlade EOS-lipbalm. Smartare Recept UF vill hjälpa oss att enklare och snabbare komma på vad vi kan laga för mat med varorna vi har hemma i kyl och frys.

Förra läsåret drev 3 700 elever UF företag i region Stockholm. Många av utställarna på UBG planerar att ställa ut i Älvsjö, men för första gången kommer inte alla som vill att kunna ställa ut på grund av platsbrist. Det är helt enkelt så många UF företag i Stockholm att lokalerna inte räcker till för alla som vill visa upp sig.

I Älvsjö tävlar eleverna i sju olika kategorier där vinnarna sedan går vidare till SM i UF- Företagande, en riksomfattande tävling som avgörs i maj. Kategorierna företagen tävlar i är Årets företag, Årets Affärsplan, Årets Hållbara UF-Företag, Årets Design/Formgivning, Årets Säljare, Årets Monter och Årets Vara.

Ekonomiprogrammets avgångselever får som projektuppgift att starta ett UF företag. Ansvarstagande, kreativitet, och företagsamhet är några av de egenskaper som kommer väl till hands. Entusiasm, entreprenörskap och drivkraft likaså. Med hjälp av en handledare har eleverna under läsåret jobbat fram en affärsidé, gjort en affärsplan, startat ett företag, skaffat samarbetspartners och hittat eventuella leverantörer och/eller tillverkare. Därefter ska de på bästa sätt presentera och marknadsföra sin produkt.

Jurymedlemmen Lena Malmsten-Bäverstam pratar affärsidé och välgörenhet med tjejerna i One Life UF.
Bild:Karin Sidén
Jurymedlemmen Lena Malmsten-Bäverstam pratar affärsidé och välgörenhet med tjejerna i One Life UF.

Jurymedlemmarna Mats Andersson och Marcus Nybom får lära sig massor med matnyttigheter när det gäller sminkningens grunder av tjejerna i Fierce Face UF. Möjligen pratade de en del affärsplan, ekonomi och försäljningsidéer också!
Bild:Karin Sidén
Jurymedlemmarna Mats Andersson och Marcus Nybom får lära sig massor med matnyttigheter när det gäller sminkningens grunder av tjejerna i Fierce Face UF. Möjligen pratade de en del affärsplan, ekonomi och försäljningsidéer också!

Spridningen på affärsidéer var som vanligt stor. Företagens produkter sträckte sig från extra långa laddarsladdar till Iphone-mobiler, nagelförstärkare, kosttillskott, egentillverkade och personligt designade armband där del av vinsten går till Cancerfonden, till green-markörer med budskap där Barncancerfonden får del av vinsten, handsprit, smink och Henna-färg för kroppsmålning och en hel del däremellan. Genomtänkta idéer och snygga montrar var det generella intrycket, även om det som det alltid är var några som stack ut lite extra.

Flera av UF-företagen har en tydligt humanitär och socialt ansvarstagande inriktning. Två av företagen, One Life UF och Mark It UF skänker delar av intäkterna till olika cancerfonder. One Life UF, som gör armband i tre olika utföranden skänker sina pengar till Barncancerfonden, Bröstcancerfonden respektive Prostatacancerfonden beroende på vilket av armbanden man köper. Mark It UF har låtit tillverka green-markörer med fyra olika tryck, bland annat med Fuck Cancer där Barncancerfonden får 60% av intäkterna.

ThumbBookHolder UF
har ritat och låtit tillverka en liten pryl för att underlätta enhandsgrepp på pocketböcker. Gruppen kommer att skänka en viss del av överskottet till välgörenhetsorganisationen IBBY, International Board on Books for Young People som arbetar för att barn i hela världen ska ha möjlighet att läsa böcker.

ThumbBookHolder UF har låtit tillverka en plastmojäng som underlättar enhandsgrepp när man läser. Delar av förtjänsten går till den internationella välgörenhetsorganisationen IBBY som verkar för att världens barn ska ha möjligheter att läsa böcker. Mark It UF säljer green-markörer med ett budskap. Företaget vann pris för &Aring;rets Produkt. Gärnget i I-Wire UF har tryckt upp t-shirts med logga och passande budskap på ryggen. När det gäller laddarsladdar har längden verkligen betydelse, något företaget tagit fasta på.
Bild:Karin Sidén
ThumbBookHolder UF har låtit tillverka en plastmojäng som underlättar enhandsgrepp när man läser. Delar av förtjänsten går till den internationella välgörenhetsorganisationen IBBY som verkar för att världens barn ska ha möjligheter att läsa böcker. Mark It UF säljer green-markörer med ett budskap. Företaget vann pris för Årets Produkt. Gärnget i I-Wire UF har tryckt upp t-shirts med logga och passande budskap på ryggen. När det gäller laddarsladdar har längden verkligen betydelse, något företaget tagit fasta på.

Jurymedlemmarna lade en hel del tid på att gå runt bland montrarna och att samtala med de 18 olika grupperna/företagen. Företagsidéer och affärsplaner förevisades och bollades med jurymedlemmarna, men även marknadsföring, moms, leverantörer, försäljningsmål och produkter diskuterades. Leveransproblem, utebliven tillbakabetalning efter returer och andra tråkigheter kunde några av grupperna berätta om.

De fem företag som lärarna och handledarna anser ha bäst affärsplaner hade redan innan mässan fått besöka Sparbankens kontor i Kungsängen där de fick presentera sina affärsplaner och företagsidéer lite mer ingående än vad som är möjligt under mässan.

Efter rundvandringen drog sig juryn tillbaka för att överlägga. Jurymedlemmarna var förhållandevis överens om vilka vinnarkandidaterna var, då det visade sig att de alla hade ungefär samma favoriter. Längst diskussion ägnades åt vad den tredje priskategorin skulle vara i år...

Smart Pouch UF berättar om sin affärsplan för jurymedlemmen Sanna Engzell. Black and White UF säljer pormaskrengöring (<span style=\
Bild:Karin Sidén
Smart Pouch UF berättar om sin affärsplan för jurymedlemmen Sanna Engzell. Black and White UF säljer pormaskrengöring (black-heads på engelska) och tandblekningsmedel (whitening på engelska). Fredrik Pettersson och Henrik Roempke pratar med LipBalm UF om svårigheter man kan stöta på längs vägen som företagare. Hos Fierce Face UF kunde man passa på att fixa fejset (bild Lena Malmsten-Bäverstam). FLV Design UF hjälper nystartade företag och privatpersoner att lägga upp hemsidor.

Efter lunch var det dags för prisutdelning i Aulan på Ekhammarskolan. Konferencier var Henrik Munkhammar. Fyra priser delades ut: pris till Årets UF-företag, Årets Affärsplan, pris för Årets Produkt och Publikens pris.

Totalsegrare blev företaget Fierce Face UF som säljer ett kontursmink-set under det egna namnet, med en egengjord instruktionsbok, snygg och egengjord hemsida och med ett väl genomarbetat koncept. Juryn var oerhört imponerade av gruppen som de ansåg hade ett färdigt och välgenomtänkt företag med stor framtidspotential.

&Aring;rets UF företag Fierce Face UF. En enhällig jury behövde ingen betänketid för att enas om &Aring;rets UF Företag.
Bild:Karin Sidén
Årets UF företag Fierce Face UF. En enhällig jury behövde ingen betänketid för att enas om Årets UF Företag.

Priset för Årets Affärsplan gick till företaget HandFresh UF. HandFresh säljer små flaskor med väldoftande handsprit, perfekta att ha i jackfickan eller i handväskan.

Priset för Årets Produkt visade sig bli det pris som var svårast för juryn att enas om. Flera produkter lyftes fram som värdiga kandidater men till slut enades man om att Mark It UF hade det där lilla extra med en tydlig konsumentgrupp och en lättsåld produkt. Green-markörer är en förbrukningsvara som oftast har företagsloggor på sig. Mark It har i stället valt tryck som till exempel Fuck Cancer och skänker en stor del av intäkterna till Barncancerfonden.

Publikens pris röstades fram elektroniskt under dagen. När alla elevröster var sammanställda visade det sig att det inte blev ett segrande företag utan två - Smart Pouch UF och Body Sports Nutrition UF.


2015 års pristagare:

Årets företag - Fierce Face UF

Motivering: Med genomtänkt grafisk profil, profilkläder, instruktion och webbshop kommer ni lyckas nå framgång med både er produkt och ert företagande.

pris 5000 kr, sponsor Sparbanken Enköping
Biljetter till Upplands-Brogalan, sponsor Företagarna

Årets affärsplan - HandFresh UF

En genomarbetad men ändå lättläst affärsplan som tydligt framför företagets affärsidé. Dessutom genomförde företaget en proffsig och förtroendegivande presentation på Banken.

sponsor Sparbanken Enköping

Årets Produkt - Mark It UF

Motivering: Den här produkten är lättsåld på en relativt stor marknad och har en tydlig målgrupp. Vi uppskattar välgörenhetsprofilen på en arena där den inte är så vanlig.

sponsor Sparbanken Enköping

Publikens pris - Smart Pouch UF

Publikens pris - Body Sports Nutrition UF


Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen