Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Torsdagen den 25 april 2024 - klockan 23:47 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Utmärkt företagsklimat ska bli ännu bättre tack vare förenklingsarbete


Karin Sidén 2014-10-04

Upplands-Bro har ett företagsklimat som de senaste åren bara blivit bättre och bättre. Ett aktivt och ständigt pågående förbättringsarbete har gett resultat och kommunen har stigit imponerande 188 placeringar i Svenskt Näringslivs kommunranking sedan 2009. För att ytterligare höja temperaturen i kommunens företagande fortsätter man förbättringsarbetet på bred front. Under året har nittiotalet politiker och tjänstemän gått kursen Förenkla – helt enkelt, en utbildning som Sveriges kommuner och landsting och Tillväxtverket erbjuder alla kommuner i Sverige, med målet att förbättra näringslivsklimatet.

Att vara företagare är mångas dröm. Frihet tycker många - byråkratisk djungel tycker andra. Beroende på vilken branch man verkar inom kan man verkligen hamna i en snårskog av myndigheter, tillståndsansökningar, krångligt regelverk och annat som för en liten företagare kan vara svårt att sätta sig in i och ännu svårare att ha en överblick över. Om hanteringen dessutom tar lång tid finns det många som ger upp tanken på att vara egen företagare eller flyttar sitt företag till någon kommun där företagsklimatet är bättre.

Upplands-Bro har historiskt sett varit en kommun som lämnat en del att önska när det gäller företagsklimatet. I Svenskt Näringslivs årliga ranking, där företagare i landets kommuner fått svara på frågor om sin kommuns företagsklimat, har Upplands-Bro varit stadigt placerad i det nedre skikte. Ett förändrings- och förbättringsarbete inleddes för drygt fem åre sedan där målet var att lämna bottenskiktet och i stället hamna i topp. 2009 låg Upplands-Bro på 219 och i årets ranking på plats 31, vilket tydligt visar att det målmedvetna arbetet gett resultat.

Vad är då nyckeln till den positiva trenden och klättringen kommunen gjort? Från många håll hörs åsikten att det till stor del handlar om Mathias Forsbergs förtjänst och att han i sin roll som Näringslivschef i Upplands-Bro likt en lagledare har höjt lagkänslan och fått alla att sträva mot samma mål. Som den lagledare han är pekar han själv på lagets insats som nyckeln till framgång.

 


Mathias Forsberg, näringslivschef och Irène Seth, kommunstyrelsens ordförande, i samband med att Svenskt Näringsliv uppmärksammade kommunens klättring i rankingen. April 2013.
Bild:Karin Sidén
Mathias Forsberg, näringslivschef och Irène Seth, kommunstyrelsens ordförande, i samband med att Svenskt Näringsliv uppmärksammade kommunens klättring i rankingen. April 2013.

-Relationer och engagemang är det viktigaste i den här kommunen både från politiker och tjänstemän. Vi jobbar dygnet runt för att företagen ska få ett perfekt företagsklimat. Kommunen har satsat på att öka antalet mötesplatser där företagare och kommunfolk kan träffas. Vi har ett nytt kundcenter, en väg in, för företagen. Vi har frukostmöten, näringslivsråd, upphandlingsmöten, speed dating och nu i år även en näringslivsdag, Upplands-Brodagen. Det är viktigt att ha många forum där kommun och företag kan möta varandra, berättade Mathias Forsberg i en intervju Svenskt Näringsliv gjorde för drygt ett år sedan i samband med att Upplands-Bro prisades för sin raketklättring i företagsrankingen.

Att klättra uppåt är en sak. Tydligt mål - Vi ska bli bättre! Att sedan befästa det goda resultatet och att infria de ökade förväntningar förbättringen skapat hos företagarna är något annat. För att säkerställa att företagsklimatet fortsätter att förbättras och fortsätter att vara i toppskiktet när även många andra kommuner aktivt jobbar för att förbättra sina resultat har en handlingsplan utarbetats. Handlingsplanen lyfter fyra områden för ett bättre företagsklimat i Upplands-Bro. Förbättringsområdena har identifierats av berörda handläggare själva och målet är att konkreta åtgärder utförs under 2014 och 2015.

De förbättringsområden som pekas ut i handlingsplanen är företagslots/"en väg in", bemötande, information och internt samarbete. Handlingsplanen innehåller ett tiotal punkter, med olika uppdrag inom de olika områdena, med allt från att ta fram rutiner och enklare checklistor till att starta en företagslots och utveckla olika e-tjänster.

-Ingen punkt är världsrevolutionerande. Men vi hoppas att varje punkt kommer att ge någon eller några procents bättre service – och därmed stärkt företagsklimat – och att vi därmed sakta men säkert skruvar upp kvaliteten ytterligare på vårt erbjudande till företagen, säger Mathias Forsberg, som tillsammans med Andrea Andersson, utvecklingsstrateg, leder projektet.

Ett annat viktigt led i förbättringsarbetet är utbildningen Förenkla - Helt enkelt, som är en utbildning som Sveriges kommuner och landsting och Tillväxtverket erbjuder alla kommuner i Sverige. Målet med utbildningen, som vänder sig till politiker och tjänstemän, är att förbättra näringslivsklimatet och öka förståelsen för företagarnas villkor. Utbildningen har skett i tre block under 2014, från februari till augusti. Ett nittiotal tjänstemän från bland annat Tillväxtkontoret, dit bygg- och miljöavdelningen, tekniska avdelningen, plan- och exploateringsavdelningen samt kultur och fritid hör, har deltagit i förenklingskursen.

Thomas Forslin, processutvecklare på Sveriges kommuner och landsting, höll i kursen Förenkla - helt enkelt, som vänder sig till politiker och tjänstemän.
Bild:Caroline Falkengren
Thomas Forslin, processutvecklare på Sveriges kommuner och landsting, höll i kursen Förenkla - helt enkelt, som vänder sig till politiker och tjänstemän.

-Förenkla - Helt enkelt är en utbildning för tjänstemän och politiker som ska leda till att de blir mer insatta i företagarnas villkor, och att de i förlängningen blir smidigare och snabbare i sin handläggning. Och på så sätt blir det en bättre utveckling för företagen i kommunen, förklarar Thomas Forslin, projektledare på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), som är de som driver konceptet tillsammans med Tillväxtverket.

-Med kursen tar vi ytterligare ett steg mot förbättrad förståelse för näringslivets villkor. Vi har kommit en lång bit på väg redan men det finns alltid ett behov av att prata och tänka igenom hur vi kan bli ännu bättre. Det är alltid det enskilda mötet som avgör hur kommunens agerande uppfattas, kommenterar Karl-Erik Lindholm, kommundirektör i Upplands-Bro.

Av handlingsplanens punkter är en i den närmaste klar berättar Mathias Forsberg. Företagslotsen, som ska ge alla företag en förbättrad väg in, står redo att lanseras den 1 november. Med företagslotsen kommer kommunen erbjuda företagare ”en väg in” direkt i mer komplicerade ärenden. Företagslotsen leds av näringslivschefen och kommer att erbjuda tider varannan måndag. Då kommer det att finnas ett team redo från alla kommunens olika delar, till exempel bygglov, exploatering eller livsmedel, som kan svara på företagarens alla frågor direkt vid första mötet. Företag som kontaktar kommunen får fylla i ett kortare formulär inför mötet och får sedan – så långt det är möjligt – alla svar och kontakter vid sittande bord.

-Det jag gillar med företagslotsen är att vi skapar enklare och snabbare service till företag. Dessutom sätter vi företagaren och affärsidén i centrum vilket vi hoppas skapar både en positiv och mer effektiv hantering i mötet med kommunen, säger Mathias.

-Vi arbetar inte bara med förbättrad service utan vill också ändra inriktningen på servicen så att vi sätter företagarens vision och affärsidé som utgångspunkt snarare än regler eller förordningar. Det kan illustreras med att vi svarar på en förfrågan om att bygga ett kolkraftverk på torget i Kungsängen med ”absolut, så länge ni uppfyller kraven på utsläpp, säkerhetsavstånd och byggnaden så är det bara att sätta igång”. På det sättet säger vi vad man kan göra, istället för vad man inte kan göra, och det blir upp till företagaren själv att inse att denne mycket sannolikt behöver en bättre plats än mitt på torget i Kungsängen, avslutar Mathias Forsberg.

Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen