Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Fredagen den 29 mars 2024 - klockan 09:18 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Han upptäckte branden - larmsamtalet fördröjdes av icke fungerande nödtelefon


Karin Sidén 2018-05-17

När Bengt Arvidson upptäckte branden i cafébyggnaden vid Lillsjön tidigt i torsdags morse hade han ingen mobil med sig. För att larma åkte han direkt till brandstationen i hopp om att någon skulle finnas där. När ingen reagerade på hans bankningar försökte han använda den röda nödtelefon som satt på väggen.

-Tack och lov tänkte jag och lyfte på luren. Men telefonen var helt död. Där stod jag frustrerat utan att kunna larma medan tankarna om branden virvlade i huvudet. Tänk om någon fanns kvar i byggnaden! Jag åkte mot OK/Q8 i Kungsängen i hopp om att stöta på någon där och tack och lov fick jag stopp på en taxi som kunde hjälpa mig att larma 112. Jag mötte upp brandbilarna vid Lillsjön där jag berättade för insatsledaren om hela förloppet. Då visade det sig att telefonen varit ur bruk ett tag - hur kan man ha en nödhjälpstelefon som inte fungerar? undrar Bengt Arvidson.

Tidigt, tidigt i torsdags morse var Bengt Arvidson ute vid Lillsjön för att fågelskåda och fiska.

-Lillsjödalen låg i ljuvlig morgondimma. Både Lövsångare och Svarthätta sjöng. Men ingen näktergal. Ingen bil på parkeringen och inga synliga människor. Skönt! Storlomen hördes men inga fiskvak syntes på sjön. Plötsligt insåg jag att det inte var dimma som låg över sjön utan brandrök, berättar Bengt.

Han började se sig mer ordentligt om och insåg att det vällde upp tjock vit rök från cafébyggnaden vid stora stranden.

-Plötsligt hörde jag också ett tilltagande knaster från elden, som tog sig snabbt. Då jag inte hade någon mobil med mig valde jag att åka direkt till brandstationen i Bro för att larma. Sannolikheten att någon privatperson skulle öppna om en vilt främmande man stog och bankade på dörren i ottan bedömde jag som obefintliga så det var bättre att inte slösa tid på det. Jag ringde på, knackade och bankade på rutorna. Gick runt byggnaden. Inte ett livstecken. Bara brandbilar inne på stationen och en chefsbil utanför. Då fick jag syn på en knallröd nödtelefon till vänster om entrédörren. Tack och lov hann jag tänka innan jag insåg att telefonen var död. Vid det laget var frustrationsnivån mycket hög!

Bengt satte sig i bilen igen och åkte mot Kungsängen och OK/Q8macken i hopp om att stöta på någon där.

-Jag fick stopp på en taxi som tack och lov kunde hjälpa mig att larma SOS. Sedan åkte jag tillbaka till Lillsjön där jag mötte upp brandbilarna. Byggnaden var bortom räddning och stora delar av den förstördes i branden. Jag kan inte låta bli att fundera på vad som hänt om jag kunnat ringa SOS med hjälp av nödtelefonen. Utryckningen försenades ju av att jag inte kunde larma på brandstationen. Och när jag pratade med insatsledaren och berättade om mina upplevelser sa han att man var medvetna om att telefonen varit obrukbar en tid och att den ska tas bort. Varför ta bort och inte laga? undrar Bengt.

Tomas Wrådhe är distriktschef på Attunda och basar över brandstationerna i Bro och i Knivsta. Det var också han som var insatsledare vid branden vid Lillsjön i torsdags.

-Det är mycket beklagligt, och jag kan förstå Bengts frustration. Vi har helt enkelt glömt bort att montera ner telefonen. När vi bytte larmsystem för en tid sedan visade det sig att telefonen inte var kompatibel med det nya systemet och helt enkelt inte fungerar därför. Vi skulle självklart ha tagit ner den direkt, men det glömdes bort. Nödtelefonen har nog inte använts på många år och därför föll den olyckligt bort ur att-göra-listan.

På frågan om varför man tar bort telefonen och inte ersätter den med en som fungerar i systemet säger Tomas Wrådhe:

-Det digitala larmsystem vi numera har inom inte bara Attunda utan i stort sett hela brandförsvaret har inget telefonsystem på det viset. Nödtelefonerna tillhör dåtiden och är en kvarleva från när vi hade stationära telefoner och telefonkiosker och fyller egentligen inget syfte längre. Därför har man fasat ut dem istället för att hitta en teknisk lösning i takt med att brandstationerna fått de nya digitala systemen. Jag har ringt till förbundet och dubbelkollat för säkerhets skull och då fått bekräftat att så är fallet.  

Tomas Wrådhe avslutar:

-När det gäller brandförloppet och vad som kunnat bli resultatet om vi fått larmet tidigare så går det bara att spekulera, men när vi kom fram till caféet var det redan övertänt sedan ett tag och elden väl etablerad. Vi har ju också Bengts berättelse om ett tilltagande knaster från elden och tjock vit rök som tyder på att det redan i det skedet gått väldigt långt. Jag tror inte att utgången varit en annan om nödtelefonen gått att använda. Men som sagt, det är bara spekulationer och gissningar från min sida utifrån hur en brand i byggnad brukar utvecklas. Varje brand är unik och förloppet varierar beroende på ett flertal faktorer. Det är beklagligt att Bengt fick en extra jobbig upplevelse på grund av att nödtelefonen inte fungerade, men sett till räddningsinsatsen som sådan gjorde de extra minuter färden från brandstationen till Kungsängen där taxin kunde larma inte så stor skillnad för byggnadens överlevnad. Branden hade helt enkelt fått för starkt fäste redan innan.



Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen