Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Fredagen den 26 april 2024 - klockan 05:03 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Naturskyddsföreningen i Upplands-Bro "har tagit pulsen" på våra politiker inför valet


Karin Sidén 2022-09-08

VALET 22     Inför det stundande valet har Naturskyddsföreningen i Upplands-Bro, med utgångspunkt i Agenda 2030, "tagit våra lokala partier på pulsen" för att på så sätt försöka skapa sig en bild av partiernas inställning till olika klimat- och miljöfrågor.

- Miljömålet ”En god bebyggd miljö” är högaktuell i Upplands-Bro då kommunen är i ett expansivt skede. Naturskyddsföreningen Upplands-Bro vill inför valet 2022 undersöka hur kommunens lokala partier ämnar jobba med det miljömålet, säger Josefin Olsson, medlem i  Naturskyddsföreningen här i Upplands-Bro, och ansvarig för "pulstagandet" på våra politiska partier.

I samhället finns många olika intressegrupper som alla är nyfikna på vad just deras område har för fokus i höstens val. Politikerutfrågningar har genomförts på olika platser och med olika arrangörer. Till exempel har Företagarna och LRF i Upplands-Bro bjudit in till varsina paneldebatter, och även på kommunens gymnasieskola UBG bjöds skolans förstagångsväljare på en politikerutfrågning.

Nägra som valt en annan form av utfrågning av våra politiker är den lokala Naturskyddsföreningen, som valde att skicka sina frågor skriftligen. Frågorna, två till antalet, är formulerade utifrån Naturvårdsverket och Boverkets konkreta förslag på vad kommuner kan göra i sitt miljöarbete kopplat till Agenda 2030.

Josefin Olsson, som varit engagerad i Naturskyddsföreningen i flera år, är en av initiativtagarna till att den skriftliga politikerutfrågningen genomfördes och är den som samlat in svaren. Hon berättar: 

- Jag tycker det är spännande med lokalpolitik, och även om jag gärna "lägger näsan i blöt" i andra lokalpolitiska frågor också, så ligger miljöfrågorna mig så klart extra varmt om hjärtat. Vi skickade ut frågorna till alla åtta partier, och det är sju av dem som besvarat dem. Ett parti, Kd, har inte svarat. 

- Vi i Naturskyddsföreningen Upplands-Bro hoppas att svaren kan ge väljarna en bild av hur partierna vill behandla dessa viktiga frågor under kommande mandatperiod, och vill passa på att tacka de medverkande partierna för svaren, säger Josefin.




Frågorna Naturskyddsföreningen ställde till våra lokala partier löd:

1) Hur kommer ert parti jobba för att utveckla parker, grönområden och tätortsnära natur och säkerställa ekosystemtjänster i den bebyggda miljön? och

2) Hur kommer ert parti jobba för att skapa en klimatsmart transportinfrastruktur där gång- och cykeltrafiken (GC-vägar) prioriteras?




Svaren från partierna lyder:
 




1) Vår partigrupp i kommunen kommer att i en ännu högre grad att lyfta naturfrågorna från en partipolitisk nivå till en nivå där vi inför varje beslut som rör förändringar i landskapet.

- Vi står inför en kraftig utbyggnad av det luftburna kraftledningarna och en trafikled som kommer att göra ingrepp i vår natur där bl a Lejondalsjöns naturreservat kommer att drabbas. Detta måste ske med en försiktighet så att viktiga naturvärden inte går till spillo och att de områden som tas i anspråk i möjligaste mån skall kompenseras.

- I den planering av magasin som skall ta hand om stora ytvattenmängder i bostadsområdena skall, där det är möjligt även anläggas en mindre våtmark eller en damm som är till gagn för våra kräldjur, m fl arter.

- Vissa arealer som nu klipps av gräsklippare behöver omformas till blomsterängar, även i nära anslutning till bebyggelse.

- Där så är lämpligt skall kommunens marker i högre utsträckning än i dag upplåtas till betesdjur för att undvika förslying av markerna.

- Verksamheten i kommunen att anlägga dammar i större diken och bäckar för att samla upp silt skall fortsätta. Dessa dammar kommer, förutom att de ger våra sjöar ett renare vatten också blir en biotop som främjar djur- och fågellivet.

- Kommunen skall uppmuntra och stödja kommande projekt för urban odling.


2) Vi kommer att fortsätta med arbetet med att få till stånd GC-vägar för att vi tryggt skall kunna ta oss fram både gående och på cykel utan att behöva beträda någon körbana obevakat. Vi har motionerat, hitintills utan framgång för att vår landsbygd skall ha bilfria GC-leder till och från våra två tätorter och Bro – Bålsta. Vi lyfter dessa frågor titt som tätt i de beslutande församlingarna. Vi ser också att framför allt cykelstråk skall förläggas i våra tätorter både för en bättre genomfart till och från bostadsområden och servicepunkter.

- Som prio 1 i dagsläget ser vi att det är akut med att få fram en GC-väg efter länsväg 269 där de tunga transporterna till och från bergtäkten inom kort kommer att mer än femdubblas och transporterna till Högbytorp redan har tredubblats på bara två år.

- Prioriteras borde även en GC-väg mellan Bro och Bålsta vilket både Vänsterpartiet i Bro och i Håbo ser som en viktig del för rörligheten mellan våra två orter.

- Kommunen skall sluta helt med att köpa in fordon som går på fossila bränslen och när entreprenader läggs ut skall det även där finnas ett miljötänk som nu helt saknas.




1) Påverka för en grön stadsplanering med rik växtlighet i och mellan byggnader och gator. Lummiga innergårdar, stadsodlingar, parker och gröna tak ska vara naturliga inslag i bebyggelseområden.

- Träd och grönska ska i hög utsträckning bevaras och förstärkas.

- Utnyttja offentliga ytor som diken, vägrenar/kanter för blom- och växtbäddar som gynnar insekter och pollinatörer.


2) Verka för GC-leder som knyter ihop kommunen; mellan Håtuna och Tjusta, Bro och Håbo-Tibble, Bro och Bålsta, Tibblegårdsrondellen och Frölunda naturreservat.

- Även stödja åtgärder på riks- och regional nivå som underlättar när kommunen inte rår över besluten (Cykelleder parallellt med statlig väg eller järnväg regleras av väglagen). Samarbete med privata markägare är viktigt.




1) Kommunens miljöpåverkan ska minskas och grönområden bevaras.

- När vi bygger nytt och bygger om ska hållbarhet och långsiktighet komma först.

- Vi ska göra det lönsamt för företagen att agera miljövänligt.

- Vi ska stärka vår gröna profil, vårt klimatarbete och dialogen med invånarna i kommunens utveckling.

- Vi ska slå vakt om strandskyddet så att växt- och djurlivet skyddas.

- Tillsyn och information om miljö, energi, hälsa, smittskydd och strålskydd ska öka och vi ska vidta åtgärder så att våra sjöar och vattendrag har en god vattenkvalitet.


2)
 Genom en ansvarsfull tillväxttakt där infrastrukturen anläggs parallellt med blandad bebyggelse (småhus, radhus och flerbostadshus) mötesplatser och samhällsservice.

- Vi ska bygga ut regionala cykelvägar, rusta upp befintliga cykelvägar och upprätta en plan för kompletteringar av gång- och cykelvägar. Samt arbeta för bättre förbindelser i form av cykelvägar och kollektivtrafik till landsbygden.

- Vi är hoppfulla vad det gäller kvartstrafik till Bro, då en utbyggnad som nu pågår av Bro ökar möjligheterna. Det krävs också bättre stationer och bussförbindelser i kommunen, exempelvis genom buss till Willys i Bro och Stora Coop i Kungsängen.




1) Detaljplaner som bidrar till att uppfylla kommunens mål om ett hållbart samhälle ska prioriteras. Att förtäta är hållbart och klimatvänligt eftersom vi kan använda befintlig infrastruktur och inte ta ny naturmark i anspråk. Ny bebyggelse ska kopplas till befintliga områden och  ”satelliter” ska undvikas, tillgången till tätortsnära natur ska säkras i alla detaljplaner.

- Om Bro ska växa hållbart bör det inte ske på bekostnad av grönkilen och de kvaliteter som bidrar till att göra Upplands-Bro till en attraktiv kommun att bo och leva i.

- Det är viktigt att våra översiktsplaner inte bara innehåller vackra ord och visioner utan att det blir ett skarpt planeringsverktyg med substans och styrverktyg för en modern, folkhälsofrämjande, kulturmiljörik och klimatanpassad kommun i en storstadsregion.

- Miljöpartiet vill arbeta enligt modellen för ekologisk kompensation i alla stadsbyggnadsprojekt. Vi ska ta ansvar för hotade miljöer, arter och biologisk mångfald. Ett starkt strandskydd är nödvändigt för att skydda djur och växter som lever på stränder och i vattnet. Strandskyddet är också viktigt för friluftslivet och hjälper till att skydda oss från översvämningar som kommer att bli allt vanligare till följd av klimatförändringarna.

- Vi behöver levande, rika skogar. Då måste vi ge skogen möjlighet att utvecklas och bevara växter och arter som bor där. Värdefull skog ska skyddas.

- Miljöpartiet vill också utreda platser för inrättande av fler Naturreservat, utveckla skötseln och utvidga befintliga reservat samt stärka de gröna sambanden.


2)
 Genom att förtäta i kollektivtrafiknära lägen kan vi öka resandet med pendeltåg och bussar istället för bilpendling, samt öka andelen gång- och cykeltrafik bland annat med säkra skolvägar för barn och året-runt-underhåll på gång- och cykelvägar.

- Vi behöver prioritera klimatsmart resande i alla, såväl gamla som nya, detaljplaner också för folkhälsan istället för bilen som norm i samhällsplaneringen. Tillsammans med regionen ska vi driva på för att utveckla buss- och tågtrafiken i kommunen. Tätare turer, nya linjer, trafik på vatten, och självkörande mindre elbussar är exempel på hur trafiken kan utvecklas.

- Självklart ska Upplands-Bro tillhandahålla laddningsställen för elfordon samt öka tillgängligheten på biogas.

- Det ska vara bekvämt och effektivt att åka kollektivt, inte minst vid byte av trafikslag. Vi vill ha en elbilspool för medborgare.

- Miljöpartiet vill också se fler och säkrare cykelparkeringar, inte minst för elcyklar.




1) Under den här mandatperioden har vi beslutat att använda 2030 som fond för allt arbete i kommunens verksamheter. För oss i M är hållbarhet på riktigt, all hållbarhet.

- Fyra exempel, av många, på åtgärder som beslutats om under mandatperioden kopplat till parker och närområde till bostäder samt skyddande av befintliga naturområden är dels
  1 Omdaning Bro där gröna odlings/mötesplatser kommer att växa fram inne i och i närheten av centrala Bro,
  2 dels stoppande av höghusbebyggelse i vattentornsskogen i centrala Kungsängen - en skog som passar bättre som park, och
  3 stoppandet av de extremt aggressiva planer på höghusområden i Kungsängen som hade tagits fram av S och Mp under förra mandatperioden. Planer med 10 000 bostäder, alltså 25 000 boende, i höghusmattor som hade skövlat känsliga naturområden för alltid, samt
  4 vårt beslut att inte tillåta fastighetsägaren där Coop-lagret ligger att ytterligare förstöra de känsliga Broängarna med sina unika naturvärden.

- Vi lovar att fortsätta ta hållbarhetsfrågor på fullaste allvar - det är alldeles för viktigt för att låta plakatpolitik vara styrande. Hållbarhet är på riktigt för oss.


2) Alla har kunnat se hur gång- och cykelvägar har växt fram under mandatperioden. Det arbetet kommer att rulla på med full kraft. Återigen - för oss är allt hållbarhetsarbete på riktigt. Vi bygger inte bostäder och enstaka hallar - vi bygger samhälle och då är hållbarhet centralt och viktigt för oss. 




1) Upplands-Bro är en storstadsnära landsbygd med naturen tätt inpå knutarna var man än bor. Men viktigt att man bevakar det gröna perspektivet när man projekterar nya bostadsområden.

- Det finns en stor potential att vårda och utveckla de gröna inslagen i våra två tätorter. Mer träd längs våra gator och torg.

- Fram för blomsterprakt och klipp och ansa alla gräsplaner så de kan användas för spontan idrott och picknics.


2) Vi vill radikalt förbättra kommunens gång-/cykelvägnät. Alla destinationer i kommunen ska bindas ihop med säkra cykelvägar. Att cykla är, antingen manuellt driven eller med el, ett klimatsmart transportsätt men också något som förbättrar folkhälsan.

- Upplands-Bro ska bli ett cykelland som folk åker till för att njuta av den fina naturen per cykel.





1) SD är positiva till att utveckla och säkerställa ekosystemtjänster i den bebyggda miljön, i den mån det finns reella möjligheter att på ett kostnadseffektivt sätt genomföra detta. Dock måste alla förändringar ske i fullt samråd med de personer eller organisationer som blir berörda av denna typ av förändringar.

2) SD i Upplands-Bro har i många år förordat att kommunen skall bygga ut GC-banor, speciellt ute på landsbygden, där vi idag på många ställen har en mycket farlig trafikmiljö för de GC-trafikanter som får trängas med biltrafiken på smala vägar med dålig sikt, till exempel länsväg 269 och Tranbyggevägen.




Kristdemokraterna:

Har ej svarat på Naturskyddsföreningens frågor.



FAKTA

Agenda 2030 är FNs agenda för förändring mot ett hållbart samhälle. Den svenska regeringen vill att Sverige ska vara ledande i genomförandet av agendan. Sveriges miljömål är det nationella genomförandet av den miljömässiga dimensionen av de globala hållbarhetsmålen.

Den kommunala självstyrelsen möjliggör lokala anpassningar utifrån olika behov och förutsättningar. Kommuner och landsting genomför Agenda 2030 på frivillig grund, med möjlighet att definiera, prioritera och genomföra arbetet utifrån sina egna utmaningar.

Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen