Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Fredagen den 19 april 2024 - klockan 22:30 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Politikerbesök på Broskolan


Karin Sidén 2014-08-21

Överst från vänster: 1) Camilla Janson, Oppositionsråd i Upplands-Bro och Mikael Damberg, Gruppledare för S i Riksdagen. 2)Runda-bordsdiskussion om skolan och läraryrket. 3) Marie, Rolf, Tuula, Danne, Mikael, Vildana, Camilla och John-Erik. 4) Samtalet gick varmt om ett kärt ämne som berör.
Bild:Karin Sidén
Överst från vänster: 1) Camilla Janson, Oppositionsråd i Upplands-Bro och Mikael Damberg, Gruppledare för S i Riksdagen. 2)Runda-bordsdiskussion om skolan och läraryrket. 3) Marie, Rolf, Tuula, Danne, Mikael, Vildana, Camilla och John-Erik. 4) Samtalet gick varmt om ett kärt ämne som berör.

På tisdagen fick Broskolans rektor Tuula Täkhäaho och några av skolans lärare möjlighet att diskutera en av valets hetaste frågor - skolan - med Socialdemokraternas gruppledare i Riksdagen, Mikael Damberg. Tillsammans med kommunpolitikerna Camilla Janson och Rolf Nersing (båda S) gjorde Mikael Damberg ett två timmar långt besök på skolan. Läraryrkets status, medias rapportering, lärarnas arbetsbelastning och vikten av samförstånd och samarbete för att vända en negativ utveckling var några av de ämnen som hann betas av under besöket.

Mitt i bråda dagar av valkampanjande och terminsupptakt passade Mikael Damberg (Socialdemokraternas gruppledare i Riksdagen), Camilla Janson (Oppositionsråd i Upplands-Bro) och Rolf Nersing (andre vice ordförande i Utbildningsnämnden) på att sitta ner i ett runda-bordssamtal om skolan och framtiden med Broskolans rektor Tuula Täkhäaho och lärarna Danne Carlsson, Vildana Vukovic, Marie Lengdell och Inga Jurefors. Det blev en öppen diskussion om det mesta av det som rör skolans situation i dag och vad som krävs för att vända trenden.

Mikael Damberg berättade helt kort om den satsning på skolan som Socialdemokraterna går till val på där man bland annat vill höja läraryrkets status och attraktivitet. Sverige står inför en alarmerande lärarbrist i framtiden (man talar om en brist på uppemot 80 000 lärare bara för att täcka pensionsavgångarna inom några år!) samtidigt som utbildningsplatser gapar tomma. 3.5 miljarder kronor om året vill Socialdemokraterna satsa på att bland annat minska gruppstorleken i de yngre åldrarna (F-3), höja resultaten, likvärdigheten och lärarnas status. Åtgärder man anser krävs för att locka fler att vilja bli lärare och att stanna i yrket.

-Som det är nu, när alla som söker lärarutbildningen kommer in, skadar det mer än hjälper arbetet att minska lärarbristen. Det får inte bli så att lärarutbildningen är en nödlösning för dem med svaga betyg. Högre antagningskrav och gärna någon form av lämplighetstest i början av utbildningen är viktigt för att höja statusen på utbildningen, sa Mikael Damberg.

-Ja, läraryrket får inte bli som en slasktratt dit man vänder sig som en sista utväg när inget annat finns att tillgå, höll alla närvarande med om. Att lönen, statusen på yrket och arbetsvillkoren måste förändras för att man ska kunna locka fler till yrket var alla runt bordet helt eniga om.

På besök inne i Maries klassrum där hon bedriver specialundervisning.
Bild:Karin Sidén
På besök inne i Maries klassrum där hon bedriver specialundervisning.

Mikael Damberg efterlyser en bred politisk och nationell samling för läraryrket och skolan. Socialdemokraterna ser skolfrågan som en av de allra viktigaste frågorna de närmaste fyra åren och att ett politiskt samarbete kring skolan och framtiden är av största vikt för att den negativa utvecklingen ska kunna vändas.

Att det krävs att fler än politiker och skolpersonal gör en insats för att vända skutan konstaterade man också. Som det är nu när i princip bara brister och negativa skolinslag hamnar i medias blickfång får man lätt uppfattningen att allt som sker i skolan är dåligt och så är ju absolut inte fallet.

En av lärarna påtalade att det är väldigt sällan man från medias håll har inslag där något av allt det fantastiska som händer i ett klassrum eller på en skolgård är i fokus. Det finns oerhört mycket positivt man skulle kunna rapportera om men man väljer bort det till förmån för negativa nyheter. De andra närvarande höll med om att om man bara belyser negativa saker som rör skolan blir den allmänna uppfattningen att allt är negativt. Genom att balansera och nyansera rapporteringen kan man däremot öka förutsättningarna att föra en konstruktiv dialog och på sikt vända den negativa bilden av skolan.

Besöket på Broskolan avrundades med en rundvandring i skolans lokaler. Efter en dryg timmes givande runda-bords-diskussion tog biträdande rektor John-Erik Johansson med sig gruppen genom korridorerna till bland annat fritidsgården, Eftis, spanskasalen, slöjdsalarna, NO-salen, musiksalen och personalutrymmena. Det ombonade klassrummet för specialundervisning och alla fåglarna i skolans unika djur-ateljé tilldrog sig lite extra uppmärksamhet.

Under rundvandringen besöktes bland annat musiksalen och slöjden. I Broskolans hjärta finns en stor ateljé med reptiler och fåglar där man bland annat bedriver Elevens Valundervisning.
Bild:Karin Sidén
Under rundvandringen besöktes bland annat musiksalen och slöjden. I Broskolans hjärta finns en stor ateljé med reptiler och fåglar där man bland annat bedriver Elevens Valundervisning.


Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen