Inspirerande mässa för Unga Företagare på UBG
På torsdagen höll Unga Företagare, UF, mässa på Upplands-Bro Gymnasiet. Mässan fungerar på många sätt som ett slutprov på ett års förberedelser och hårt arbete. Mässan är förutom ett forum att visa upp sin affärsidé, sina produkter och sitt företag också en tävling. En jury bestående av bland andra kommunens Näringslivschef Mathias Forsberg, Företagarföreningens ordförande Mattias Kranz, Nyföretagarcentrums Ewa Kalén Ekblad och Sparbanken Enköpings VD Jan Haeger och tre av hans kollegor hade den delikata uppgiften att enas om vilket UF företag de tyckte hade den bästa och mest genomarbetade affärsidén, affärsplanen, och den snyggaste montern. I år delade man även ut ett pris till årets eldsjäl.
Ung Företagsamhet, UF, är en ideell, politiskt obunden organisation som bildades 1980 och har 24 regionala kontor. Sedan många år deltar Upplands-Bro Gymnasiet i UF Stockholm och är numera en av de skolor som startar flest UF företag i regionen. Varje vår hålls en UF mässa i Älvsjö för dem som vågar och vill. Förra läsåret drev 3 700 elever UF företag i region Stockholm. De flesta av utställarna på UBG planerar att ställa ut i Älvsjö.
Ekonomiprogrammets avgångselever får som projektuppgift att starta ett UF företag. Ansvarstagande, kreativitet, och företagsamhet är några av de egenskaper som kommer väl till hands. Entusiasm, entreprenörskap och drivkraft likaså. Med hjälp av en handledare har eleverna under läsåret jobbat fram en affärsidé, gjort en affärsplan, startat ett företag, skaffat samarbetspartners och hittat eventuella leverantörer. Därefter ska de på bästa sätt marknadsföra sin produkt.
Spridningen på affärsidéer var stor på årets mässa. Företagens produkter sträckte sig från sladdlösa laddare till mobilen, trosor, ventilationsfilter, egentillverkade och personligt designade telefon- och datorskydd till kepsar, personliga tryck på t-shirts, städprodukter, kroppsdofter och hemhjälp till pensionärer. Entusiasmen bland eleverna gick inte att ta miste på. Genomtänkta idéer och snygga montrar var det generella intrycket.
Ekonomiprogrammets avgångselever får som projektuppgift att starta ett UF företag. Ansvarstagande, kreativitet, och företagsamhet är några av de egenskaper som kommer väl till hands. Entusiasm, entreprenörskap och drivkraft likaså. Med hjälp av en handledare har eleverna under läsåret jobbat fram en affärsidé, gjort en affärsplan, startat ett företag, skaffat samarbetspartners och hittat eventuella leverantörer. Därefter ska de på bästa sätt marknadsföra sin produkt.
Spridningen på affärsidéer var stor på årets mässa. Företagens produkter sträckte sig från sladdlösa laddare till mobilen, trosor, ventilationsfilter, egentillverkade och personligt designade telefon- och datorskydd till kepsar, personliga tryck på t-shirts, städprodukter, kroppsdofter och hemhjälp till pensionärer. Entusiasmen bland eleverna gick inte att ta miste på. Genomtänkta idéer och snygga montrar var det generella intrycket.
Nytt för i år var att tre av UF-företagen hade en tydligt humanitär och socialt ansvarstagande inriktning. Två av företagen, Aldrig ensam UF och Water for Water UF, är rena välgörenhetsprojekt där alla intäkter oavkortat går till Barncancerfonden respektive Weeffect (ett vattenprojekt i Namibia), medan det tredje, Hemmafixarna UF, erbjuder billig hjälp till pensionärer (gruppen menar att det saknas en hel del social kontakt och sällskap i den hemtjänst som erbjuds och hoppas kunna fylla tillvaron för de äldre med lite guldkant).
Jurymedlemmarna lade en hel del tid på att samtala med de 15 olika grupperna/företagen. Företagsidéer och affärsplaner förevisades och bollades med jurymedlemmarna, men även marknadsföring, moms, leverantörer, försäljningsmål och produkter diskuterades. Därefter drog sig juryn tillbaka för att överlägga. Det var ingen lätt uppgift de hade framför sig, och även om ett toppskikt snabbt utkristalliserades tog det ett tag innan man var eniga om de fyra pristagarna.
Klockan 15 var det dags för prisutdelning i Aulan på Ekhammarskolan. Fyra priser delades ut: pris till bästa UF-företag, bästa affärsplan, och pris för bästa monter. Det fjärde priset valde juryn att ge till årets eldsjäl, till den grupp vars affärsidé och presentation tveklöst berörde jurygruppen mest. Innan prisutdelningen hade juryn suttit i överläggningar i lärarrummet. Enligt Mattias Kranz, ordförande i Företagarna och en av jurymedlemmarna, var juryn eniga om toppkandidaterna. De företagen stack ut från mängden och hade det lilla extra. Ewa Kalén Ekblad, som förutom att representera NyföretagarCentrum och Damernas Företagsbyrå, även är ambassadör för Tillväxtverket och egen företagare, berättade att det juryn tittade särskilt efter var UF företag som i någon utsträckning hade förädlat sin produkt eller till och med gjort den helt från början. De bedömde också helheten, hur bemötandet var vid montern, presentationen och "roll"-fördelningen inom företaget.
Jurymedlemmarna lade en hel del tid på att samtala med de 15 olika grupperna/företagen. Företagsidéer och affärsplaner förevisades och bollades med jurymedlemmarna, men även marknadsföring, moms, leverantörer, försäljningsmål och produkter diskuterades. Därefter drog sig juryn tillbaka för att överlägga. Det var ingen lätt uppgift de hade framför sig, och även om ett toppskikt snabbt utkristalliserades tog det ett tag innan man var eniga om de fyra pristagarna.
Klockan 15 var det dags för prisutdelning i Aulan på Ekhammarskolan. Fyra priser delades ut: pris till bästa UF-företag, bästa affärsplan, och pris för bästa monter. Det fjärde priset valde juryn att ge till årets eldsjäl, till den grupp vars affärsidé och presentation tveklöst berörde jurygruppen mest. Innan prisutdelningen hade juryn suttit i överläggningar i lärarrummet. Enligt Mattias Kranz, ordförande i Företagarna och en av jurymedlemmarna, var juryn eniga om toppkandidaterna. De företagen stack ut från mängden och hade det lilla extra. Ewa Kalén Ekblad, som förutom att representera NyföretagarCentrum och Damernas Företagsbyrå, även är ambassadör för Tillväxtverket och egen företagare, berättade att det juryn tittade särskilt efter var UF företag som i någon utsträckning hade förädlat sin produkt eller till och med gjort den helt från början. De bedömde också helheten, hur bemötandet var vid montern, presentationen och "roll"-fördelningen inom företaget.
Totalsegrare blev företaget Aldrig Ensam UF som designat och skapar sina egna armband till förmån för Barncancerfonden. Juryn var väldigt imponerade av gruppen som hade ett snyggt och välgenomtänkt företag där de själva hade ansvar för hela processen, från design till tillverkning samtidigt som de tog ett socialt ansvar genom att skänka alla intäkter till Barncancerfonden. Priset till Bästa företag delades ut av Ewa Kalén Ekblad och Jan Haeger.
Priset för bästa Affärsplan gick till företaget Pimp IT UF och delades ut av Sparbanken Enköpings VD Jan Haeger och Sanna Engzell. Pimp IT hade identifierat ett behov och startat en affärsidé utifrån det. Alla skolans elever fick i höstas varsin bärbar dator att använda - och ta hand om. Alla likadana och lika lättrepade på utsidan. Pimp IT insåg behovet och tillverkar nu egendesignade skydd till datorer och till mobiltelefoner som enkelt klistras på av kunden själv. Snyggt, välgenomtänkt och med en stark affärsplan.
Priset för bästa Affärsplan gick till företaget Pimp IT UF och delades ut av Sparbanken Enköpings VD Jan Haeger och Sanna Engzell. Pimp IT hade identifierat ett behov och startat en affärsidé utifrån det. Alla skolans elever fick i höstas varsin bärbar dator att använda - och ta hand om. Alla likadana och lika lättrepade på utsidan. Pimp IT insåg behovet och tillverkar nu egendesignade skydd till datorer och till mobiltelefoner som enkelt klistras på av kunden själv. Snyggt, välgenomtänkt och med en stark affärsplan.
Priset för bästa monter visade sig bli det pris som var svårast för juryn att enas om. Många montrar lyftes fram som värdiga kandidater. Till slut stod valet mellan två olika företagsmontrar och segrande ur duellen gick Take Care UF. Butikskänsla, känsla för detaljer och ett mycket snyggt helhetsintryck avgjorde. Take Care säljer Victoria Secrets Body Splash och Body wash. Bästa monter var skolans pris och det delades ut av rektor Ulf Peterson. Skolan delade dessutom ut priset till Bästa Handelsföretag.
Årets eldsjäl gick till företaget Hemmafixarna UF som med empati och värme sett ett behov som traditionell hemtjänst inte räcker till. Omvårdnad är en sak, men sällskap vid fikat, hjälp att rasta hunden om man inte orkar eller kan gå promenader längre, hjälp att handla kvällstidningen och att klippa gräsmattan kan inte hemtjänsten hjälpa till med. Hemmafixarna erbjuder just det där lilla extra som man kanske behöver men inte vill besvära vänner eller grannar med. Priset delades ut av Mathias Forsberg och Jan Haeger.
Årets eldsjäl gick till företaget Hemmafixarna UF som med empati och värme sett ett behov som traditionell hemtjänst inte räcker till. Omvårdnad är en sak, men sällskap vid fikat, hjälp att rasta hunden om man inte orkar eller kan gå promenader längre, hjälp att handla kvällstidningen och att klippa gräsmattan kan inte hemtjänsten hjälpa till med. Hemmafixarna erbjuder just det där lilla extra som man kanske behöver men inte vill besvära vänner eller grannar med. Priset delades ut av Mathias Forsberg och Jan Haeger.
2014 års pristagare:
Bästa företag - Aldrig Ensam UF
pris 5000 kr, sponsor Sparbanken Enköping
Biljetter till Upplands-Brogalan, sponsor Företagarna
Bästa affärsplan - Pimp IT UF
pris 3000 kr, sponsor Sparbanken Enköping
Bästa Eldsjäl - Hemmafixarna UF
pris 2000 kr, sponsor Sparbanken Enköping
Bästa monter - Take Care UF
pris 1000 kr
Bästa Handelsföretag - Power UF
pris 1000 kr