Oscar fick tillbaka sitt roder tack vare UBROläsare


Karin Sidén 2014-03-22

-Jag har nu hämtat mitt roder! Tack för hjälpen att förmedla kontakten! skrev seglaren Oscar i ett mejl till UBROredaktionen. 

Det som började med en kapsejsad segelbåt,
ett roderbrott och utryckning av räddningstjänst blev ett drama modell mindre med ett lyckligt slut. Oscar klarade sig, båten höll och rodret återfanns med bara lättare skador. 


I söndags var Oscar ute och seglade i den friska vinden när plötsligt säkerhetsspärren till rodret fallerade efter en kapsejsning. Utan möjlighet att styra båten, då rodret lossnade och försvann i samband med att båten välte, valde han att ringa Sjöräddningen. Alternativet var att driva planlöst i flera timmar i det kyliga marsvädret.

Pådraget blev klart större än Oscar tänkt sig. Den ideella organisationen Sjöräddningssällskapet, som står för cirka 70% av all sjöräddning hade enligt larmcentralen problem med sin båt just vid det tillfället Räddningstjänst ryckte ut (se separat artikel). Eftersom larmet gällde person i vattnet som inte kan ta sig in till land blev det fullt påställ med brandbil, båt och ambulans. Oscar och båt bärgades in till land och kunde lättade pusta ut.

-Räddningstjänst gjorde ett mycket professionellt och bra jobb, säger en mycket tacksam Oscar.

UBRO skrev en artikel om roderbrottet och utryckningen medan den pågick och publicerade strax efter den lyckosamma upplösningen på sjödramat. Ett dygn senare blev redaktionen kontaktad av en läsare som tillsammans med några vänner varit ute och fiskat vid Ängsholmen och då hittat ett roder guppande i vassen som de genast satte i samband med artikeln i UBRO. Undertecknad lade ut en blänkare på UBROs Facebooksida: UBROredaktionen blev just kontaktade av en läsare som hittat det roder som i söndags orsakade ett ofrivilligt dopp i Mälaren och en utryckning för räddningstjänst. Känner du seglaren? Be honom kontakta oss för kontaktuppgifter.

Det dröjde sedan inte mer än någon timme innan Oscar, den roderlöse seglaren, hörde av sig och kontakten kunde förmedlas. Resten är historia...

Redaktionen fick ett mejl av Oscar i torsdags där han berättade att det var hans roder de hittat och att det bara skulle behöva smärre reparationer. Han var mycket glad över att ha fått tillbaka rodret och imponerad över hur snabbt det gick.

-
Tack för hjälpen att förmedla kontakten! Skriv gärna något om detta så att läsarna förstår vilken nytta ni kan göra lokalt! avslutade han mejlet.