UF-Julmarknad på Upplands-Brogymnasiet
I torsdags var det dags för årets kull av UF-företagare att duka upp till julmarknad. Vanligtvis hålls UF-julmarknaden i Kommunhuset, men i år fick man stanna på hemmaplan i stället.
Ung Företagsamhet, UF, är en ideell, politiskt obunden organisation som bildades 1980 och har 24 regionala kontor runt om i Sverige. Sedan många år deltar Upplands-Bro Gymnasiet i UF Stockholm och är numera en av de skolor som startar flest UF företag i regionen. Varje vår hålls en UF mässa i Älvsjö för dem som vågar och vill. Förra läsåret drev 3 700 elever UF företag i region Stockholm. De flesta av utställarna på UBG planerar att ställa ut i Älvsjö.
Ekonomiprogrammets avgångselever får som projektuppgift att starta ett UF företag. Ansvarstagande, kreativitet, och företagsamhet är några av de egenskaper som kommer väl till hands. Entusiasm, entreprenörskap och drivkraft likaså. Med hjälp av en handledare har eleverna under läsåret jobbat fram en affärsidé, gjort en affärsplan, startat ett företag, skaffat samarbetspartners och hittat eventuella leverantörer. Därefter ska de på bästa sätt marknadsföra sin produkt.
Att spridningen på affärsidéer är stor bland årets UF-företag syntes tydligt på julmarknaden. Företagens produkter sträckte sig från extra långa laddningssladdar till mobilen, läppglans, golfmarkörer med budskap (t ex Fuck Cancer) där en del av förtjänsten går till Cancerfonden, via kosttillskott, nagelförstärkare och egenpärlade armband där delar av förtjänsten går till välgörande ändamål, till smink, hennafärg och navelpiercing och en hel del däremellan.
Julmarknaden är den första större möjligheten för de unga företagarna att visa upp sig och produkten och ett bra övningstillfälle inför UF-mässan i februari. Julmarknaden har av tradition hållits i kommunhuset, men i år fick eleverna duka upp sina montrar hemma på UBG i stället. Ett flertal av företagen hade ännu inte fått sina produkter levererade men kompenserade det genom att sälja fika och godis i sina montrar, vilket var mycket uppskattat av både skolkamrater och pedagoger.
Ekonomiprogrammets avgångselever får som projektuppgift att starta ett UF företag. Ansvarstagande, kreativitet, och företagsamhet är några av de egenskaper som kommer väl till hands. Entusiasm, entreprenörskap och drivkraft likaså. Med hjälp av en handledare har eleverna under läsåret jobbat fram en affärsidé, gjort en affärsplan, startat ett företag, skaffat samarbetspartners och hittat eventuella leverantörer. Därefter ska de på bästa sätt marknadsföra sin produkt.
Att spridningen på affärsidéer är stor bland årets UF-företag syntes tydligt på julmarknaden. Företagens produkter sträckte sig från extra långa laddningssladdar till mobilen, läppglans, golfmarkörer med budskap (t ex Fuck Cancer) där en del av förtjänsten går till Cancerfonden, via kosttillskott, nagelförstärkare och egenpärlade armband där delar av förtjänsten går till välgörande ändamål, till smink, hennafärg och navelpiercing och en hel del däremellan.
Julmarknaden är den första större möjligheten för de unga företagarna att visa upp sig och produkten och ett bra övningstillfälle inför UF-mässan i februari. Julmarknaden har av tradition hållits i kommunhuset, men i år fick eleverna duka upp sina montrar hemma på UBG i stället. Ett flertal av företagen hade ännu inte fått sina produkter levererade men kompenserade det genom att sälja fika och godis i sina montrar, vilket var mycket uppskattat av både skolkamrater och pedagoger.