Willys lanserar E-handel i Bro


Karin Sidén 2017-04-06


Willys i Bro har startat e-handel. I dagsläget är det cirka 10 Willysbutiker i Sverige som erbjuder sina kunder den möjligheten så Bro-butiken ligger glädjande nog i framkant. 

-Vi smygstartade faktiskt i förra veckan och drar igång på riktigt idag. Vårt koncept är att ha samma låga priser på våra varor på nätet som i butik. Vi plockar ihop kundens beställning som sedan väljer om den vill hämta de färdigpackade kassarna vid vår hämta-station eller få varorna hemkörda. Vi tror mycket på hämta-konceptet! berättar Johanna Eurén som är kommunikationsansvarig på Willys.

Nu får de stora E-handelsföretagen i matbranschen som redan etablerat sig i Upplands-Bro lokal konkurrens när Willys i Bro lanserar sin e-handelstjänst. För kunderna innebär det att veckohandlingen från och med nu kan skötas från datorn, valfri tid på dygnet, och att matvarorna sedan enkelt hämtas upp i butiken eller levereras hem dagen efter.

Medan många andra kedjor lägger på lite på priset på sina e-varor, har Willys valt att synliggöra kostnaden med en plockavgift och eventuell leveransavgift för den som väljer att få varorna hemkörda.

-Våra E-handelskunder kan välja bland tusentals varor till samma låga priser som i våra vanliga butiker. Man betalar en plockavgift om 49 kronor och väljer sedan om man själv hämtar upp de färdigpackade kassarna vid hämta-stationen på Willys Bro eller om man vill få varorna levererade hem. Hemleverans kostar 99 kronor, säger Johanna Eurén. 

När man registrerar sig som E-handelskund blir man automatiskt plus-kund (om man inte redan är det). Det kostar inget att resistrera sig. Beställningen gör man före midnatt, dagen innan varorna ska hämtas/levereras. 

-När man vill hämta upp sina kassar som man handlat på nätet i Bro, så parkerar man direkt utanför butiken och går till utlämningsplatsen som ligger vid entrén. Om några månader så kommer det att finnas skåp på plats, som kunderna själv låser upp med hjälp av en kod, men innan den lösningen är på plats så lämnar vi ut kassarna ”manuellt”, förklarar Johanna och fortsätter:

-Vi tror verkligen på vårt E-handelskoncept. Särskilt hämta-konceptet. För kunden är det mycket värt att slippa lägga kanske ett par timmar i veckan på sina storhandlingar och i stället bara ta en snabb sväng förbi Willys på väg hem från jobbet, lassa in de färdigpackade kassarna i bagaget och åka hem. En viss invänjning vid att handla mat via internet behövs kanske, men tidsaspekten är en stor bonus på sikt. Jag vet ju själv hur det kan vara att kliva in i matbutiken direkt från jobbet och med hungriga trötta barn i sällskap - det är inte optimalt!