Västra Bro förskolor tilldelades Pedagogiskt Pris 2017


Karin Sidén 2017-06-19

Till vänster i bildens bakkant syns Kaj Bergenhill, Rolf Nersing och Lisa Edwards.
Bild:Anna Malm Kelve
Till vänster i bildens bakkant syns Kaj Bergenhill, Rolf Nersing och Lisa Edwards.

Hela personalen inom Västra Bro förskolor tilldelades på fredagen 2017 års Pedagogiska pris. Priset får de för sitt arbete med kollegialt lärande som skapar goda förutsättningar för förbättrad undervisning och för en utveckling av professionen.

På fredagen gjorde en delegation bestående av Rolf Nersing, Lisa Edwards och Kaj Bergenhill från Utbildningsnämnden tillsammans med utbildningschef Kaj Söder ett oannonserat överraskningsbesök på Råby förskola där delar av personalen för Västra Bro förskolor fanns samlade för en planeringsdag.

Anledningen till hemlighetsmakeriet är att man vill kunna överraska vinnarna av kommunens pedagogiska pris. I år är det tredje gången man delar ut  priset som går till en person eller grupp som arbetar inom skolan eller förskolan i kommunen.

Då alla närvarande visste att förskolornas personal nominerats till det pedagogiska priset stod anledningen till överraskningsvisiten genast klar och jubel utbröt.

Något problem att hitta på något med prispengen lär det knappast bli. Den kommer på något vis att komma personalen till del i utvecklingsarbetet inom yrkesområdet, till exempel genom kompetensutveckling under innevarande budgetår.






Motiveringen lyder:


Genom kollegialt lärande skapas goda förutsättningar för förbättrad undervisning och för en utveckling av professionen.

Västra Bro förskolor har sedan 2014 arbetat fram ett projekt som benämns ”Lärande VFU förskola” i samverkan med Stockholms universitet (VFU= VerksamhetsFörlagd Undervisning). 

Projektets syfte är att genom ett kollegialt arbete skapa samsyn och kvalitetssäkra förskollärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning. 

Hela den pedagogiska personalen är involverad i projektet och nätverk har bildats för kollegialt lärande. Projektet har skapat tydliga strukturer för en förbättrad pedagogisk verksamhet och kontinuerlig utveckling av professionen.