Upplands-Bro bäst i länet på service till företag
Pressmeddelande från Upplands-Bro kommun


2018-05-02

Svaren från kommunens årliga serviceundersökning visar att företagare i Upplands-Bro anser att kommunens service håller en hög nivå. Nöjd-kund-index (NKI) ligger på 75, på en skala mellan 0–100, vilket placerar Upplands-Bro som bästa kommun i Stockholms län.

-Ett gynnsamt företagsklimat är en mycket viktig fråga för oss i Upplands-Bro kommun. Det går bra för många företag i vår kommun och vi välkomnar nya etableringar. Resultatet av årets NKI-undersökning ger en bra grund för en fortsatt långsiktig, positiv utveckling av näringslivsklimatet i kommunen, säger kommunstyrelsens ordförande Camilla Janson (S).

De myndighetsområden som undersöks i NKI-mätningen är brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. I den senaste undersökningen upplevde företagen en försämrad service på bygglovsidan men i år har det vänt. Bygglov i Upplands-Bro kommun ligger bäst i länet på service till företag och på 3:e plats i rankingen.

-Jag är väldigt glad. Det här är ett kvitto på det goda samarbetet mellan företagarna och kommunen. Vi kommer att fortsätta utveckla vår service och tillgänglighet, säger Nina Rönnberg, t.f. näringslivschef i Upplands-Bro kommun.

Över längre tid syns en tydlig förbättring sedan kommunen började med att göra NKI-undersökningar. 2007 låg NKI på 66 och sedan 2013 har Upplands-Bro nått 70 eller bättre varje år med 79 som bästa resultat 2015. NKI-undersökningar görs regelbundet av majoriteten av Sveriges kommuner där det gemensamma målet för Stockholmsregionen är NKI 70 eller bättre.


NKI Upplands-Bro kommunärenden 2017:

Brandskydd 69

Bygglov 81

Miljö – och hälsoskydd 66

Livsmedelskontroll 80

Serveringstillstånd 94

Snitt: 75