Sprintrally på Livgardets område lockade stor publik i finvädret


Karin Sidén 2018-06-12

Bild:Tommy Sidén

MOTOR   Publiksuccé för rallyt i Kungsängen! Stor publik, bestående av både inbitna fans och "nybörjare" som passade på när rallyt kom till Kungsängen, fick en härlig tävlingsdag - trots att kvicksilvret passerade 30 på termometrarna och badhandduken och vilstolen kallade. 


Publiken hittade många bra åskådarplatser längs tävlingssträckan. 
Bild:Tommy Sidén
Publiken hittade många bra åskådarplatser längs tävlingssträckan. 

Vissa platser var dammigare än andra...
Bild:Tommy Sidén
Vissa platser var dammigare än andra...

Motorljudet bröts ibland av en skottsalva, en inte helt vanlig ljudbakgrund till en sporttävling. Här och där syntes det att man var inne på militärt övningsområde.
Bild:Tommy Sidén
Motorljudet bröts ibland av en skottsalva, en inte helt vanlig ljudbakgrund till en sporttävling. Här och där syntes det att man var inne på militärt övningsområde.

Alldeles i ingången till en av de knivigaste kurvorna fanns en brant slänt som utgjorde perfekt om än lite spännande åskådarläktare.
Bild:Tommy Sidén
Alldeles i ingången till en av de knivigaste kurvorna fanns en brant slänt som utgjorde perfekt om än lite spännande åskådarläktare.

Bild:Tommy Sidén

Vägdamm, mullrande motorljud och tropisk värme i skön kombo fick publiken uppleva i söndags när Vallentuna MK:s sprinttrally YRC-sprinten avgjordes på Tranbygge, inne på Livgardets övningsområde i Kungsängen. 

Sammanlagt sjuttiotalet tävlande i fem olika klasser tävlade under dagen. Tre tävlingssträckor var kör de och det är den snabbaste sträckan som räknas i sammanställningen.

-Finvädret gjorde att vi var lite fundersamma på hur många som skulle lockas ut till rallytävlingen. Vi har ju en grupp inbitna fans som ser flertalet deltävlingar men vi önskar ju alltid nå ut även till andra och med helgens väder fanns en risk att många skulle välja badbollar, vattenblänk och vilstol istället för att följa en rallytävling, men det var fullt på publikparkeringen vilket så klart är mycket glädjande, säger Vallentuna MK:s Mats Jägerhult.

YRC-sprinten är den fjärde deltävlingen i Östra öppna Sprintcupen. Mats Jägerhult gissar att det är åtminstone tio år som Vallentuna MK arrangerat tävlingen som brukar köras i Markim på höstkanten.

Depåområdet bjöd på gott och blandat. Hos några team var det full aktivitet med skruvande och putsande in i det sista medan andra laddade i lugn och ro inför första tävlingsåket.
Bild:Tommy Sidén
Depåområdet bjöd på gott och blandat. Hos några team var det full aktivitet med skruvande och putsande in i det sista medan andra laddade i lugn och ro inför första tävlingsåket.

Bild:Tommy Sidén

Inför starten radade bilarna upp sig i startordningen och släpptes sedan iväg i jämna mellanrum för att i sakta mak styra mot startfållan som låg några kilometer längre bort.
Bild:Tommy Sidén
Inför starten radade bilarna upp sig i startordningen och släpptes sedan iväg i jämna mellanrum för att i sakta mak styra mot startfållan som låg några kilometer längre bort.

-Det var dags att låta de boende och tävlingssträckan i Markim få en paus så årets tävling bytte såväl tid som plats. Här på Tranbygge har förutsättningarna varit helt perfekta. Publikmässigt finns många bra platser längs den drygt tre kilometer långa banan. Toaletter och parkeringsytor finns förberedda vilket underlättar för oss när vi sätter upp tävlingsarenan. 

Någon halvtimme innan första starten gick konstaterade Mats att banan är snabb och förhållandevis enkel och förutspådde därför jämna tävlingar i de olika tävlingsklasserna och mycket små tidsdifferenser. 

-Det finns inget utrymme för misstag på en sådan här sprintsträcka så det kommer att stå mellan de förare som gör det mesta, om inte allt, rätt.

Och mycket riktigt! Tiondelar blev av största vikt och sekundstrider avgjorde.

Bild:Tommy Sidén

Längs tävlingssträckan fanns en del kniviga kurvor. En del tog kurvorna som på räls medan andra sladdade mer eller mindre yvigt.
Bild:Tommy Sidén
Längs tävlingssträckan fanns en del kniviga kurvor. En del tog kurvorna som på räls medan andra sladdade mer eller mindre yvigt.

Bild:Tommy Sidén


Bild:Tommy Sidén

Alldeles för hög fart in i 90-graderskurvan resulterade allt som oftast i ett ordentligt grusmoln och mycket sladd.
Bild:Tommy Sidén
Alldeles för hög fart in i 90-graderskurvan resulterade allt som oftast i ett ordentligt grusmoln och mycket sladd.

Varenda tiondel förarna kunde tjäna längs sträckan var av stor vikt vilket öppnade för en del chanstagningar i kurvorna.
Bild:Tommy Sidén
Varenda tiondel förarna kunde tjäna längs sträckan var av stor vikt vilket öppnade för en del chanstagningar i kurvorna.

Kul för åskådarna, men mindre bra för sträck-tiden.
Bild:Tommy Sidén
Kul för åskådarna, men mindre bra för sträck-tiden.

I den fyrhjulsdrivna klassen vann Stig Andervang och lyckades därmed försvara sin triumf från 2017. Inte nog med det - det var dessutom tredje segern i tävlingen vilket gjorde att han plockade hem vandringspriset för gott. 

-Andervang var klart snabbast i första åket, där han tog ledningen med 3,6 sekunder, men i det andra tog Nils Jensen över ledningen med en tiondels sekund. I det tredje och avgörande åket pressade Stig Andervang sin tid med  ytterligare 1,3 sekunder och satte i och med det stor press på Jensen. Jensen tappade tid i en tvär kurva där han fick sladd och dikeskänning och fick lämna tillbaka ledningen och därmed segern till Andervang. Riktigt ruggigt spännande! myser en mycket nöjd tävlingsledare.

Bild:Tommy Sidén

Bild:Tommy Sidén

Bild:Tommy Sidén

Bild:Tommy Sidén

Bild:Tommy Sidén

Bild:Tommy Sidén

Bild:Tommy Sidén

Bild:Tommy Sidén

Bild:Tommy Sidén


Redan i ingången till kurvan är bredstället ett faktum... 
Bild:Tommy Sidén
Redan i ingången till kurvan är bredstället ett faktum... 

Stenhård grusväg ger inget fäste så sladden bara fortsätter och...
Bild:Tommy Sidén
Stenhård grusväg ger inget fäste så sladden bara fortsätter och...

...fortsätter...
Bild:Tommy Sidén
...fortsätter...

... och fortsätter! Herr fotograf tog vid det här laget det säkra för det osäkra och backade bakom en trädstam.
Bild:Tommy Sidén
... och fortsätter! Herr fotograf tog vid det här laget det säkra för det osäkra och backade bakom en trädstam.

Gräs och ojämnheter får till slut stopp på den sladdande bilen och pulsen kan gå ner lite hos herr fotograf och undertecknad som stod bakom de tunna trädstammarna och höll andan.
Bild:Tommy Sidén
Gräs och ojämnheter får till slut stopp på den sladdande bilen och pulsen kan gå ner lite hos herr fotograf och undertecknad som stod bakom de tunna trädstammarna och höll andan.