Kungsängenbon Pavlina Spanos tilldelades Pennsvärdet


Karin Sidén 2019-05-20

Pavlina Spanos från Kungsängens har tilldelats Pennsvärdet, Berättarministeriets pris som instiftades 2018 och som delas ut till en lärare som arbetar språkutvecklande och främjar elevernas kreativitet och kritiska tänkande.
Bild:Elsa Luthman
Pavlina Spanos från Kungsängens har tilldelats Pennsvärdet, Berättarministeriets pris som instiftades 2018 och som delas ut till en lärare som arbetar språkutvecklande och främjar elevernas kreativitet och kritiska tänkande.

Priset Pennsvärdet 2019 tilldelas Pavlina Spanos från Kungsängen. Pavlina är lärare och arbetar i ett av Sveriges mest socioekonomiskt utsatta områden, Tensta. Hon får Pennsvärdet för det språkutvecklande arbete hon gör och förutom ära och erkännande - och en prischeck på 25 000 kronor - tilldelas hon ett smycke i form av ett Pennsvärd.

-Visst är 25 000kronor i fortbildningspengar fantastiskt, men äran och erkännandet är det som betyder något! Förstå vilket kvitto utmärkelsen Pennsvärdet är! Jag är så himla glad för det här! säger en sprudlande glad och stolt Pavlina Spanos.

Vi är inte bortskämda med glada och positiva nyheter från skolans värld. Inte för att det inte finns massor med positivt att uppmärksamma utan mer för att vi kollektivt hamnat i någon sorts gnäll-på-skolan-trans där det liksom bara av farten gnälls, oavsett om det är befogat eller inte. Men någon gång ibland hamnar även positiva skolrelaterade nyheter i media och det här är just en sådan:

Årets Pennsvärdet-pristagare heter Pavlina Spanos och kommer från Kungsängen. Pavlina arbetar sedan 20 år på Enbacksskolan i hjärtat av Tensta. Pennsvärdet ges till en lärare i ett socioekonomiskt utsatt område som ”bedriver språkutvecklande undervisning som främjar elevernas förmåga i kreativitet och kritiskt tänkande”. 

Priset instiftades 2018 och ska bli en årligen återkommande utmärkelse som delas ut av Berättarministeriet (BM). BM är är en icke vinstdrivande, partipolitiskt och religiöst obunden stiftelse som verkar som ett stöd för lärare i socioekonomiskt utsatta områden. 

Berättarministeriets generalsekreterare Dilsa Demirbag-Sten förklarar syftet med BM och utmärkelsen Pennsvärdet så här:

-Syftet med Berättarministeriet är att stötta och stärka lärare i områden med hög arbetslöshet. Lärarkåren har samhällets mandat att utföra en av de viktigaste uppgifterna i ett demokratiskt samhälle och i de områden där vi verkar finns de varje dag till för de barn som behöver samhällets stöd som mest. Pennsvärdet är vårt sätt att uppmärksamma dessa pedagogiska gärningar som inspirerar och är avgörande för elevernas framtid”.

Stolt, lycklig och ödmjuk är tre ord som skulle kunna passa in på Pavlinas känslor så här i kölvattnet av uppståndelsen.

-Jag blev så glad att jag grät! Det var bara så överväldigande att få beskedet att de har valt mig! Mig! Pennsvärdet är ett fantastiskt erkännande och en enorm energiinjektion. Det är nästan drömlikt, så där så att man får nypa sig i armen. Då är det kanske tur att barnen tar ner en på jorden, förankrar en i myllan så att säga. 

Pavlina berättar att hon blev nominerad av flera stycken men att det särskilt var nomineringstexten från en av kollegorna som gjorde att juryn fick upp ögonen för henne.

-De blev nog nyfikna på vem jag är och på min pedagogik tack vara min kollegas text, och valde därför att kontakta mig. Vi som valdes ut i "första rundan" fick i uppdrag att skriva och berätta om hur vi arbetar och vi skulle även beskriva vår pedagogik och metodik. Det är ju inte helt lätt att beskriva sig själv och sitt arbete på det sättet så det var en ordentlig utmaning, men uppenbarligen gillade juryn vad de läste för de valde ut mig och en lärare som arbetar i Angered utanför Göteborg som sina nominerade. Vi blev intervjuade och jag gissar att jag gjorde bra i från mig. Jag minns knappt vad jag sa, så nervös var jag! Men något vettigt måste jag ha sagt för sedan kom det omtumlande beskedet att det är jag som får Pennsvärdet!

Hon berättar om hur hennes undervisning, allt som sker i klassrummet, genomsyras av språket och språkutveckling.

-Språket är nyckeln till allt. Har man inte tillgång till språket har man inte heller tillgång till sina känslor, sin personlighet. Det vet jag av egen erfarenhet eftersom min pappa är cypriot. Jag pratar grekiska hjälpligt, klarar mig i vardagen, men jag blir ändå otroligt hämmad varje gång vi besöker Cypern eftersom jag saknar "nyanserna i språket" och därför inte kan uttrycka mina känslor eller vara med i debatter och diskussioner alls på samma sätt som på svenska. Jag märker att språket behövs för att jag ska kunna vara riktigt personlig, vara mig själv, och är det så för mig så är det så klart att det är så för andra också.


Länk till Berättarministeriets hemsida.