Demokrati på schemat för sommarjobbande ungdomar


Karin Sidén 2019-08-13

Vad gör man på en demokratiskola? Några som vet är de 13 Upplands-Bro-ungdomar som fått möjligheten att under tre sommarveckor jobba med demokratifrågor tillsammans. Projektledarna Steven Kiabi och Turaj Assafi handleder ungdomarna. Steven, som även är en av kommunens Brobyggare, förklarar:

-Demokratiskolans syfte är att vi vill utbilda ungdomarna till att bli en sorts demokratiambassadörer som i sin tur kan påverka sin omgivning. Vi varvar praktiska övningar med föredrag, teoretisk kunskap och studiebesök. Vi pratar om rasism, segregation, jämställdhet, lag och rätt, medias roll i samhället och opinionsbildning - och visar på goda förebilder och vilken skillnad varje individ kan göra genom att vara delaktig.

De flesta av oss kopplar nog samman ordet sommarjobb med butik, lager, förskola, parksskötsel eller dylikt. Traditionella sommarjobb som ger ungdomarna en första inblick i arbetslivet. För några av kommunens sommarjobbande ungdomar blev den här sommarens sommarjobb en helt annan erfarenhet, då de erbjöds delta i Demokratiskolan som är ett projekt inom ramen för kommunens sommarjobbssatsning.

13 ungdomar nappade på uppdraget och har nu genomgått drygt två av tre demokratiskoleveckor.

Det har varit givande veckor, innehållsrika och lärorika. Bland annat har ungdomarna fått se faktafilmer om andra länder och hur det är att leva där, man har pratat om FNs Barnkonvention, rättigheter och jämlikhet, lyssnat på föredrag om medias roll i samhället, diskuterat opinionsbildning och miljöfrågor, säkra källor och sociala mediers roll i samhället. Man har även hunnit med ett studiebesök i Riksdagen, träffat Fryshuset och H.I.T-ungdomar för att diskutera engagemang och trygghet, med mera.

När UBRO är på besök är det medias roll i samhället som står på dagordningen och bland annat diskuteras vad en säker källa är och varför det är viktigt att ha flera nyhetskällor. Att vi människor till naturen gärna söker bekräftelse i våra åsikter och därför tar till oss nyheter som "passar" ett redan bekräftat antagande. Att det finns mer eller mindre nogräknade "nyhetskällor" och att vi som individer har ett stort ansvar i vad vi sprider vidare - och inte.

Steven konstaterar att det sprids hatpropaganda, lögner och rasistiska slagord på nätet, och att det i sociala medier finns starka personligheter som tar sig rätten att sätta dagordningen och som på olika sätt urholkar och därmed hotar demokratin. 

-Det som händer runt om i världen idag, med hatet och lögnerna som sprids, är att färre och färre människor engagerar sig, i föreningar, i politiken. Särskilt märkbart är det bland de yngre vilket är mycket olyckligt. Därför vill vi visa på positiva förebilder. Eldsjälar i Sverige och andra delar av världen som använder sin röst på ett bra sätt. Som engagerar sig och som därmed blir en motpol till de negativa krafter som syns allt tydligare i vårt samhälle likväl som över en stor del av jorden. För demokratin är inget självklart. Den har människor kämpat för, offrat sig för och arbetat hårt för. Genom att utbilda ungdomarna till demokratiambassadörer hoppas vi få fler människor att engagera sig i demokratifrågorna. 

Turaj, som är utbildad statsvetare, fyller i:

-Det är lätt att här i Sverige, där vi ändå har det fantastiskt bra i jämförelse med hur det är på många andra platser, tro att demokratin kommer av sig själv. Att den är som ett självspelande piano. Men så är det ju inte. Du och jag, varenda en av oss spelar roll och kan göra skillnad. Och det är det vi vill ingjuta i ungdomarna: Du är viktig. Du är en del av demokratin. Det du gör spelar roll.

-Alla kan inte bli statsminister, men det är inte heller enbart i rollen som statsminister man kan påverka! Det handlar om att göra sin röst hörd och att se sig själv som en viktig kugge i det stora maskineriet. Som Turaj säger: Du och jag kan göra skillnad. Vi är delar i något större, var och en av oss kan bidra till demokratin. En grundpelare är att unga ska ha kunskapen att göra medvetna val. Det finns många unga som inte röstar och därmed inte heller deltar i vår demokrati. Det vill vi ändra på, och unga är de bästa ambassadörerna för andra unga, säger Steven.

Ungdomarna har även planerat och genomfört grupp-projekt. En självförsvarskurs till exempel, där ungdomarna tog hjälp av Nina Engqvist. Två grupper som valde att arbeta med enkäter har ställt frågor till allmänheten om jämställdhet respektive om miljön, och sedan sammanställt svaren. Och en grupp som tillsammans med Ungdomsproducenterna och En Hållbar Skola planerat en fotbollsturnering som spelades på Finnstaplanen på torsdagen, den 15augusti.


Nina Engqvist instruerar några av adepterna. I bakgrunden syns Iván och Abdinajib som arrangerat drop-in-kursen i självförsvar. Dagens mest användbara självförsvarstips från Nina: Hamna inte i en situation som kräver självförsvar. Lämna platsen innan!
Bild:Karin Sidén
Nina Engqvist instruerar några av adepterna. I bakgrunden syns Iván och Abdinajib som arrangerat drop-in-kursen i självförsvar. Dagens mest användbara självförsvarstips från Nina: Hamna inte i en situation som kräver självförsvar. Lämna platsen innan!


Bild:Karin Sidén

Sista veckan kom bland annat Fredrik Kjos, kommunstyrelsens ordförande, och Magnus Nilsson, kommunpolis, på besök. Den senare för att prata om lag och rätt, den förre för att prata om hur kommunen styrs och hur demokrati fungerar på kommunnivå.

-Det har varit roligt att följa ungdomarnas utveckling de här veckorna. Vi är mycket stolta över det djup i diskussionerna som ungdomarna bidrar till. Deras insikter och mognad. De tar det här på allvar och de suger verkligen åt sig som svampar! säger Steven. Turaj håller med och fortsätter:

-Att planera, genomföra, och sedan avsluta ett projekt är lärorikt och en kunskap man har nytta av i arbetslivet, så därför har ungdomarna fått jobba med grupparbetena själva, utan vår inblandning. Steven och jag har tagit ett steg tillbaka och bara lyssnat in och det är imponerande att se vilket engagemang de visat. 

På frågan om vad som har varit bäst med demokratiskolan är ungdomarnas svar varierande: föredragen säger någon. Grupparbetet säger någon annan. Att få diskutera så här viktiga frågor och att lära känna nya människor säger en tredje. Alla är dock överens om att de nu har en mycket större förståelse för vad demokrati är och att det är så oerhört mycket mer än bara politik och ett statsskick. De är redo att axla rollen som demokratiambassadörer och tar den på stort allvar.

Finnstaplanen har kommit väl till användning i sommar. Hela sommarlovet har \
Bild:Karin Sidén
Finnstaplanen har kommit väl till användning i sommar. Hela sommarlovet har "En Hållbar Skola" ernjudit fotbollsskola, öppen för alla barn och unga i åldrarna 9-12 år. På torsdagen arrangerades en fotbollsturnering, ett samarrangemang mellan Demokratiskolans ungdomar, En Hållbar Skola samt Ungdomsproducenterna.

Turneringen lockade spelare i blandade åldrar, från 8-14 år.
Bild:Karin Sidén
Turneringen lockade spelare i blandade åldrar, från 8-14 år.

Trilskande kolbriketter gjorde att tändandet av grillen blev ett samarbetsprojekt med många inblandade...
Bild:Karin Sidén
Trilskande kolbriketter gjorde att tändandet av grillen blev ett samarbetsprojekt med många inblandade...