Kör inte omkring i en igloo!


Karin Sidén 2021-01-11

Snöiga rutor begränsar sikten. Snö på motorhuven kan dessutom täppa till luftintagen så att imma på insidan av rutorna försämrar sikten ytterligare.
Bild:Läsarbild
Snöiga rutor begränsar sikten. Snö på motorhuven kan dessutom täppa till luftintagen så att imma på insidan av rutorna försämrar sikten ytterligare.

Vinter på riktigt! Snön ligger nu som ett täcke och målar Upplands-Bro i vitt. Vackert! Och kul med lite "riktig" vinter även här hos oss - tycker jag och många med mig. Men som vanligt när snön faller verkar latmaskarna kravla fram; latmaskar som inte orkar skrapa sina bilrutor eller borsta bort snön från biltaken.

Hur svårt kan det vara? Några minuters jobb med borsten/skrapan kan i slutänden innebära skillnaden mellan en säker biltur eller en vårdslös olycka. 

Som bilförare har vi ett stort - och livsviktigt - ansvar att framföra våra bilar säkert. Det här ansvaret regleras i lagen och handlar bland annat om vinterdäck, hastighet, fungerande lampor och så vidare.

Men det handlar också om HUR våra bilar ser ut när vi kör. Att du säkrat eventuell last, har fri sikt, och skrapat bort snö och is med mera. Att köra runt i en "igloo", en bil vars rutor är snöiga/isiga/immiga, är vårdslöst. Direkt farligt. Och urbota dumt!

Handen på hjärtat! Tillhör du den ganska stora skara bilförare som låter din bil vara en snöig, igenimmad igloo när du kör?

Som bara skrapar bort snön på fram- och bakruta med vindrutetorkarna men lämnar resten för du "bara ska köra en kort sträcka"? Som åker runt med ett tjockt lager snö på biltaket för att du inte ids borsta bort den innan du åker?

Då bryter du mot lagen. Som bilförare är det ditt ansvar att se till att bilen är säker. Inte bara för dig utan för omgivningen också. 

Att det finns lag om vinterdäck verkar merparten av Sveriges förare vara medvetna om och respektera. Värre är det med övriga bestämmelser kring förarens ansvar vad gäller trafiksäkerhetsåtgärder som fri sikt och säker last.

När det gäller 
vinterdäck kan man enkelt hitta vad som gäller. En snabb googling ger omfångsrikt resultat och det går snabbt att hitta att man enligt lag måste ha vinterdäck på bilen mellan den 1 december och den 31 mars om vinterväglag råder, men redan från den 1 oktober får du ha dem på bilen. Vinterväglag kan vara frost, is, modd och / eller snö, och man räknar hela vägbanan, även vägrenen, när man gör bedömningen.

Tänk även på att ett eventuellt släp måste vara utrustat med dubbdäck om din bil är det. Vinterdäcken måste ha ett mönsterdjup på minst 3 mm för att vara godkända.

Men det är alltså inte bara vinterdäck som regleras i lag när det gäller trafiksäkerheten vintertid. Även sikten för föraren är oerhört viktig för att kunna köra bilen säkert och lagenligt och är därför lagreglerad. Att hitta information kring detta kräver lite mer idogt sökande. Men i ärlighetens namn - visst borde det räcka med det sunda förnuftet!? Ser jag knappt ut genom bilrutorna blir jag ju en sämre förare. En farligare bilförare.

Igloo på rull!
Bild:Läsarbild
Igloo på rull!

Att köra omkring i en igloo (där man bara låtit vindrutetorkaren sopa ner det värsta eller bara skrapat små gluggar på vindruta och sidoruta) är direkt hänsynslöst och ett kalkylerat risktagande med sitt eget och andras liv i potten. Många incidenter och olyckor skulle kunna undvikas om alla förare tog sig de två-tre minuter extra det tar att sopa/skrapa av alla rutor på bilen.

Enligt lagen måste man ha fri sikt runt om på bilenBristfälligt skrapade rutor räknas som vårdslöshet i trafik och kan i näst värsta fall leda till dagsböter och indraget körkort.

I värsta fall kan det leda till att man orsakar en tragisk olycka.

Frost, snö och / eller imma på bilrutorna räknas som en trafikfara. Som bilförare är det alltså ditt ansvar att se till att alla rutor är skrapade och att du har fri sikt åt alla håll. Inte bara framåt (bakrutan kan precis som när man har en husvagn på släp ha bristfällig sikt men eftersom man måste kunna se bakåt så ställs då högre krav på sidobackspeglarna). 

Tänk även på att sopa av billyktorna och registreringsskyltarna som måste vara snöfria så att de syns.

Men det är inte bara sikten som påverkar trafiksäkerheten och din möjlighet att framföra ditt fordon säkert och lagligt.

Du är även skyldig att sopa av biltaket och motorhuven om de är täckta av ett snölager. Stora sjok av snö kan annars lossna från bilen och träffa bakomvarande bilar som en mycket otrevlig och potentiellt olycksorsakande överraskning.

Om bilen kör iväg med snölastat tak riskerar medtrafikanterna att få en otrevlig överraskning när snösjoket lossnar i farten.
Bild:Läsarbild
Om bilen kör iväg med snölastat tak riskerar medtrafikanterna att få en otrevlig överraskning när snösjoket lossnar i farten.

Absolut värst då är ju så klart att man orsakat en annan människas olycka, men förutom det dåliga samvetet som man eventuellt får dras med så är det också så att icke bortsopad snö klassas som dåligt förankrad last vilket kan ge böter och eventuellt indraget körkort. Försäkringsbolagen brukar vara opigga på att betala ut ersättning vilket kan göra att det kommer surt ekonomiskt efterspel. Det kan även bli den rättsliga påföljden vårdslöshet i trafik = dagsböter och eventuellt indraget körkort. Och skulle det vara så att man orsakat en olycka med kroppsskador kan påföljden rättsligt och ekonomiskt bli värre än så...

För att man varit lat! Tänk efter före!

Allt för ofta ser man översnöade igloos där bilens luftintag är helt täckta och rutorna är igenimmade vilket resulterar i att föraren kör med försämrad sikt. På på grund av eget slarv och eget val har man medvetet försämrat sin möjlighet att köra säkert och man gör sig därmed skyldig till vårdslöshet i trafik. Att köra med immiga rutor kan även det bötfällas.

Apropå snöiga och isiga fordon på våra vägar: varje vinter är det flera förare som har änglavakt när sjok av is och snö lossnar från framförvarande bilar/lastbilar rakt på bakomvarande bil. Det är inte ovanligt att framrutan krossas och bilens tak bucklas. Är änglavakten med på turen räcker det med materiella skador, men det är alls inte givet. En sådan olycka kan mycket väl sluta värre än så.

För att någon varit lat! 


Ta ditt ansvar. Kör inte omkring i en igloo!





Se länk till SVT för artikel om "Vinterns bilmissar"

Se länk till ytterligare en SVT-artikel i ämnet.

Se länk till Expressen/Motor där tio olika "vinterlagar" i trafiken beskrivs.

Länk till Auto MotorSport.