Varning! Just nu görs många bedrägeriförsök riktade mot äldre


Karin Sidén 2021-10-07

Den senaste veckan har antalet bedrägeriförsök riktade mot äldre personer i Upplands-Bro ökat markant. UBRO har varit i kontakt med Sparbanken Enköpings Riskchef Henrik Roempke som konstaterar:

-Över tid kan man tydligt se att antalet bedrägeriförsök går upp och ner, som i vågor. Just nu ser vi en ökning och bara den senaste veckan har vi fått in ett flertal anmälningar från våra äldre kunder. 

Henrik Roempke konstaterar att det är ett specifikt tillvägagångssätt bedragarna använt den här gången.

-Vi har fått samma berättelse från de bedrägeriutsatta där de får ett telefonsamtal från en trevlig, medkännande person som berättar att denne ringer från ett inkassoföretag. Sedan ställer bedragaren en mycket detaljerad fråga där de kan vara så gott som säkra på att svaret blir nej: -Har du varit i kontakt med Telia i Göteborg angående ett köp av en telefon? När då den äldre svarar att den absolut inte varit i kontakt med Telia i Göteborg forsätter bedragaren sitt spel: -Vi förstod att det nog var så. Vi har en faktura här från Telia som vi var ganska säkra på var felaktig. Jag ska hjälpa dig så att det inte blir något tokigt!

-Så långt in i samtalet talar sedan den "hjälpsamma" inkassomedarbetaren om att hen ska koppla bedrägerioffret till inkassobolagets säkerhetsavdelning för det är de som kan ta bort den felaktiga fakturan. Och när samtalet då kopplas vidare till "säkerhetsavdelningen" ber de bedrägerioffret att identifiera sig, via bankdosa eller mobilt BankID så att de säkert ska veta att det är rätt person. Säkerheten är ju viktig! Och vips så har de kommit in på offrets banksidor...



-Det de här bedragarna gör är att stressa upp personerna de ringer till. De låter snälla, trevliga och hjälpsamma, och i den framstressade situationen gör offren ett felbeslut som kan bli väldigt kostsamt. 

-Det är en tragedi för dem som drabbas och en avskyvärd brottsform. Bara häromdagen pratade jag med en äldre dam som var alldeles förkrossad över att ha blivit så lurad. Många känner skuld och skam för att ha varit "lättlurad och korkad", men det är verkligen inte så.

-Vem som helst kan ta ett snabbt, felaktigt beslut i en pressad situation och därför vill jag verkligen poängtera hur viktigt det är att aldrig, aldrig, aldrig använda din säkerhetsdosa eller mobilt bankID på uppmaning av någon du blivit uppringd av om du inte är hundra procent säker på vem det är. Är du osäker, lägg hellre på luren. Generellt gäller även när du använder bankID att alltid vara noga med att kontrollera vad det är du godkänner, poängterar Henrik Roempke. 


Länk till SparbankenEnköpings hemsida där du kan läsa mer om hur du kan skydda dig mot bedrägeriförsök.

Länk till Polisens hemsida där du kan läsa mer om bedrägerier och hur du kan skydda dig.