Telefonbedrägerier


Karin Sidén 2022-10-25

Bild:Pixabay

Telefonbedrägerier är ett samlingsnamn på en brottsform som kan drabba vem som helst, men där en stor del av dem som utsätts är äldre. Bedragaren eller bedragarna ringer upp sitt tilltänkta offer och "presenterar" en historia som kan se ut på lite olika sätt.

Lotta Andersson på Sparbanken Enköping berättar att de på banken ofta får liknande berättelser från de bedrägeriutsatta, där de berättar att de fått ett telefonsamtal från en trevlig, vältalig, förtroendeingivande och medkännande person som berättar att denne ringer från exempelvis banken, ett inkassoföretag eller till och med från polisen.

- Det här är så klart en taktik från bedragaren där denne utger sig för en respektabel auktoritet, och därmed skapar ett förtroendekapital för sin rollfigur i skådespelet. 

När samtalet och "rollerna" är etablerade ställer bedragaren sedan en mycket detaljerad fråga där de kan vara så gott som säkra på att svaret blir nej: -Har du varit i kontakt med företaget Si och Så i Annanstad angående ett köp? 

När då den uppringde, ofta äldre personen, svarar att den absolut inte varit i kontakt med Si och Så, varken i Annanstad eller någon annanstans, forsätter bedragaren sitt spel: -Vi förstod att det nog var så. Vi har en faktura här från dem som vi var ganska säkra på var felaktig. Jag ska hjälpa dig så att det inte blir något tokigt! Bara för att vara helt säker på att du är du vill jag att du nu identifierar dig med ditt mobila bank-id.

- Det de här bedragarna gör är att stressa upp personerna de ringer till. De låter snälla, trevliga och hjälpsamma, och i den framstressade situationen gör offret ett felbeslut som kan bli väldigt kostsamt. Hur många som faktiskt får dylika samtal men som har garden uppe och därmed kan avstyra bedrägeriförsöket kan vi bara gissa. Mörkertalet är enormt. Men varje person som drabbas är en för mycket!

- Det är en tragedi för dem som drabbas och en avskyvärd brottsform. Offren blir ofta alldeles förkrossade över att ha gått på bedrägeriet och många känner skuld och skam för att ha varit "lättlurad och korkad", men det är verkligen inte så, poängterar Lotta.


Läs mer om telefonbedrägerier på Polisens hemsida.