Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Torsdagen den 28 mars 2024 - klockan 20:20 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

UBGs unga entreprenörer inspirerar när Årets UF-företag koras


Karin Sidén 2018-01-26

Under UF-mässan får de unga entreprenörerna möjlighet att visa upp sitt företagande. Juryn besöker alla montrar och tittar på helheten men också på detaljerna. Allt från affärsplan och monter till sälj-inställning och produkt bedöms.
Bild:Karin Sidén
Under UF-mässan får de unga entreprenörerna möjlighet att visa upp sitt företagande. Juryn besöker alla montrar och tittar på helheten men också på detaljerna. Allt från affärsplan och monter till sälj-inställning och produkt bedöms.

På torsdagen höll Unga Företagare, UF, mässa på Upplands-Bro Gymnasiet. Mässan är, förutom ypperligt tillfälle till sälj och ett forum att visa upp sin affärsidé, sina produkter och sitt företag, också en tävling. Årets jury bestod av två representanter för kommunens företagarföreningar, två representanter från kommunens Näringslivskontor, samt tre representanter från Sparbanken Enköping som är med och sponsrar hela projektet.

Juryn hade den delikata uppgiften att utse Årets UF Företag och UF-företaget med den mest genomarbetade affärsplanen. Varje år delar man också ut ett tredje pris vars titel varierar. Det är juryn som tillsammans beslutar vem och vad som ska premieras. I år gick det tredje priset till Årets Koncept. En fjärde priskategori, Publikens pris, röstades fram av skolans elever som under dagen kunde rösta elektroniskt på sina favoriter.


Bästa UF-företag 2018: Bright Pack UF
Bild:Karin Sidén
Bästa UF-företag 2018: Bright Pack UF

Ung Företagsamhet, UF, är en ideell, politiskt obunden organisation som bildades 1980 och har 24 regionala kontor. Sedan många år deltar Upplands-Bro Gymnasiet i UF Stockholm och är numera en av de skolor som startar flest UF företag i regionen. Varje vår hålls en UF mässa i Älvsjö för dem som vågar och vill. Årets mässa, Entreprenörskap på riktigt 2018, är den 26-27 mars. 670 UF-företag får möjlighet att ställa ut där och därmed delta i den stora finalen.

Varje år startar närmare 4 000 elever UF företag i region Stockholm. Det gör att arrangörerna av Älvsjömässan har ett angenämt problem - intresset är så stort att alla som vill inte kan ställa ut på grund av platsbrist. Det är helt enkelt så många UF företag i Stockholm att lokalerna inte räcker till för alla som vill visa upp sig. 

I Älvsjö tävlar eleverna i sju olika kategorier där vinnarna sedan går vidare till SM i UF- Företagande, en riksomfattande tävling som avgörs i maj. Kategorierna företagen tävlar i är Årets företag, Årets Affärsplan, Årets Hållbara UF-Företag, Årets Design/Formgivning, Årets Säljare, Årets Monter och Årets Vara.

Bästa affärsplan: OneBag UF
Bild:Karin Sidén
Bästa affärsplan: OneBag UF

Här på UBG tävlar man i något färre kategorier: Årets UF-företag, Årets Affärsplan, Årets Koncept och Publikens Pris. De tävlande kommer till största del från ekonomiprogrammet, men på senare år har även elever från andra program valt att delta i det lärorika projektet. Alla går dock i tredje ring.

Projektuppgiften, att starta ett UF företag, är en enorm utmaning. Ansvarstagande, kreativitet, och företagsamhet är några av de egenskaper som kommer väl till hands. Entusiasm, entreprenörskap och drivkraft likaså.

Med hjälp och stöd från en handledare har eleverna under läsåret jobbat fram en affärsidé, gjort en affärsplan, startat ett företag, skaffat samarbetspartners och hittat eventuella leverantörer och/eller tillverkare. Därefter ska de på bästa sätt presentera och marknadsföra sin produkt.

Spridningen på affärsidéer bland årets UF-företag på UBG var som vanligt stor. Företagens produkter sträckte sig från laddarsladdar till Iphone-mobiler, tandblekning, och reflexförsedda ryggsäckar, till egentillverkade doftljus, egen-pärlade armband med budskap där olika välgörande ändamål får del av vinsten, tofflor, och klockarmband och en hel del däremellan.

Bästa koncept: SafeWalk UF
Bild:Karin Sidén
Bästa koncept: SafeWalk UF

Tjejerna i företaget SafeWalk UF tilldelades juryns gemensamma pris för bästa koncept. En produkt i tiden med stor säljpotential. Extra plus för att ena fick-larmet har kvinnoskrik och inte en vanlig larmsignal.
Bild:Karin Sidén
Tjejerna i företaget SafeWalk UF tilldelades juryns gemensamma pris för bästa koncept. En produkt i tiden med stor säljpotential. Extra plus för att ena fick-larmet har kvinnoskrik och inte en vanlig larmsignal.

Genomtänkta idéer och snygga montrar var det generella intrycket, även om det som alltid var några som stack ut lite extra. Juryn hade som alltid en grannlaga uppgift att ta sig an. Årets jury bestod av Henrik Roempke, Maria Pallinder och Carl Fredriksson från Sparbanken i Enköping, Birgitta Dickson från Företagarna Upplands-Bro/Håbo, Irène Seth från Damernas företagsbyrå samt Mathias Forsberg och Nassim Nyholm från kommunens näringslivsstab.

Två av årets företag, 
OneBag UF och Style and Support UF, har en tydligt humanitär, hållbar och socialt ansvarstagande inriktning. OneBag UF säljer miljösmarta tygpåsar med eget tryck på. "Planeten har inte nio liv" är budskapet.

Style and Support UF pärlar armband med olika budskap och efter kundens önskemål. De skänker delar av intäkterna till bland annat BRIS och till Cancerfonden.

Publikens val: Style and Support UF
Bild:Karin Sidén
Publikens val: Style and Support UF

Jurymedlemmarna lade en hel del tid på att gå runt bland montrarna och att samtala med de 16 olika grupperna/företagen. Företagsidéer och affärsplaner förevisades och bollades med jurymedlemmarna, men även marknadsföring, inköpskostnader, moms, leverantörer, försäljningsmål och produkter diskuterades. Leveransproblem och andra tråkigheter kunde några av grupperna berätta om. 

De fyra företag som av lärarna och handledarna ansetts ha bäst affärsplaner hade redan innan mässan fått besöka Sparbankens kontor i Kungsängen där de fick presentera sina affärsplaner och företagsidéer lite mer ingående än vad som är möjligt under mässan. 

Efter rundvandringen drog sig juryn tillbaka för att överlägga. Jurymedlemmarna var förhållandevis överens om vilka vinnarkandidaterna var, då det visade sig att de alla hade ungefär samma favoriter. Längst diskussion ägnades som vanligt åt vad den tredje priskategorin skulle vara i år...

Adore UF säljer egna doftljus.
Bild:Karin Sidén
Adore UF säljer egna doftljus.

Benz & Thenz UF trycker t-shirts där kunden väljer motiv.
Bild:Karin Sidén
Benz & Thenz UF trycker t-shirts där kunden väljer motiv.

Comfortable Wear säljer tofflor. Företaget fick ett särskilt omnämnande av juryn som imponerades av \
Bild:Karin Sidén
Comfortable Wear säljer tofflor. Företaget fick ett särskilt omnämnande av juryn som imponerades av "säljet".

Iphone Charger UF säljer laddsladdar till Iphones.
Bild:Karin Sidén
Iphone Charger UF säljer laddsladdar till Iphones.

Efter lunch var det dags för prisutdelning i Aulan på Ekhammarskolan. Konferencier var Henrik Munkhammar. Fyra priser delades ut: pris till Årets UF-företag, Årets Affärsplan, pris för Årets Produkt och Publikens pris. 

Totalsegrare, Årets UF-företag, blev Bright Pack UF som säljer reflexförsedda ryggsäckar i snygg och enkel design, med en egengjord reklamfilm, snygg och in i minsta detalj genomtänkt monter och med ett väl genomarbetat koncept. Juryn var oerhört imponerade av gruppen som de ansåg hade ett färdigt och välgenomtänkt företag med stor framtidspotential.

Obsidian UF tillverkar och säljer armband. Företaget fick ett särskilt omnämnande av juryn för sitt koncept och för helhetsintrycket.
Bild:Karin Sidén
Obsidian UF tillverkar och säljer armband. Företaget fick ett särskilt omnämnande av juryn för sitt koncept och för helhetsintrycket.

Power 100% säljer laddare till mobilen som också är ett armband. 
Bild:Karin Sidén
Power 100% säljer laddare till mobilen som också är ett armband. 

Rose Stockholm UF säljer armband till klockor så att man kan byta armband efter klädsel och matcha sin outfit.
Bild:Karin Sidén
Rose Stockholm UF säljer armband till klockor så att man kan byta armband efter klädsel och matcha sin outfit.

Slay4Brae UF säljer en rygg- och axelbandslös bh.
Bild:Karin Sidén
Slay4Brae UF säljer en rygg- och axelbandslös bh.

Smile for you UF säljer tandblekningsmedel.
Bild:Karin Sidén
Smile for you UF säljer tandblekningsmedel.

Urban UF riktar in sig på pepp, motivation och inspiration. De säljer t-shirts med motiverande tryck och håller motiverande tal om hur man når framgång i livet. 
Bild:Karin Sidén
Urban UF riktar in sig på pepp, motivation och inspiration. De säljer t-shirts med motiverande tryck och håller motiverande tal om hur man når framgång i livet. 

Priset för Årets Affärsplan gick till företaget OneBag UF. Det är Sparbanken Enköping som utser vinnaren i den här kategorin.

Priset för Årets Koncept visade sig bli det pris som var svårast för juryn att enas om. Inte vem som skulle få priset, utan vad man skulle kalla det. Man enades till slut om att det var helheten, konceptet, man ville uppmärksamma. SafeWalk UF var självklara pristagare för juryn, med en helhet som imponerade. Snygg monter, engagerade säljare, välgenomtänkt affärsplan och med en produkt i tiden (eller snarare produkter i tiden). Överfallslarm i ett par versioner, och en mentholspray med färg i för att få stopp på en eventuell gärningsman och samtidigt underlätta för polisen att sedan identifiera densamme. 

Publikens pris röstades fram elektroniskt under dagen. Style and Support UF vann den kategorin. 


2018 års pristagare:

Årets företag - Bright Pack UF

sponsor Sparbanken Enköping
Biljetter till Upplands-Brogalan, sponsor Företagarna och Damernas Affärsnätverk

Årets affärsplan - OneBag UF

sponsor Sparbanken Enköping

Årets Koncept - SafeWalk UF

sponsor Sparbanken Enköping

Publikens pris - Style and Support


Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen