Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Fredagen den 29 mars 2024 - klockan 01:41 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Tänker om, tänker nytt - nu öppnar Sussi och Celinn butik 


Karin Sidén 2021-01-21

Celinn och Sussi Sjölander öppnar butiken Mor & Dotter i Kungsängen.
Bild:Karin Sidén
Celinn och Sussi Sjölander öppnar butiken Mor & Dotter i Kungsängen.

Den 25 januari öppnar en ny liten butik i Kungsängen. Mor & Dotter heter butiken och ligger på Skolvägen. Där kommer Sussi och Celinn Sjölander att sälja hud-, hår- och skönhetsprodukter från det egna märket Cosmopharma samt en del inredning.

-Coronaeffekten var förödande för mitt företag Cosmopharma som i princip till 100% var inriktat på hemförsäljning. Det blev en fullständig punktering redan i mars-april vilket så klart var sorgligt, omtumlande och chockartat. Men mitt i allt det jobbiga växte också hornen ut. Att bara lägga sig platt och låta företaget dö var inte ett alternativ. Så vi tänkte om. Tänkte nytt. Efter ett brutalt stålbad står vi nu här i butiken, redo att ta oss an vår nya verksamhet. Och det känns så galet roligt att ha gjort den här resan tillsammans med Celinn! säger Sussi.

Vad gör man när ens företag drabbas av ett gigantiskt bakslag? När luften går ur och ens verksamhets hela existens är hotad? 

Kungsängenbon Sussi Sjölander har under 2020 upplevt just det, och så här i januari 2021 kan hon berätta vad hon gjorde när hennes företag Cosmopharma drabbades av coronaeffekten:

-Cosmopharma är ju mitt skötebarn, mitt företag som jag startade från grunden för många, många år sedan. Genom åren har jag så klart haft motgångar och utmaningar, men inget som kommer i närheten av 2020. Cosmopharmas produkter såldes tidigare genom direktförsäljning, där mina konsulenter hade säljpartyn hemma hos privatpersoner som bjudit in vänner och bekanta. Vi hade konsulenter runt om i Sverige, men också Norge, Danmark, och Finland - konsulenter som i och med corona inte längre hade möjlighet att arbeta. Så utan att överdriva kan man definitivt säga att Cosmopharma så som det var uppbyggt dog av coronasmittan. 

Bild:Cosmopharma

Och hade inte Sussi varit den entreprenör hon är, och haft den erfarenhet av företagande hon har, kanske det hade varit slutet för Cosmopharma. Ytterligare ett av många företag som tvingats i konkurs av pandemin.

Men som rubriken i artikeln faktiskt skvallrar om - mor och dotter tänkte nytt, tänkte om.

De flyttade hem produktionen, skapade serien Cosmopharma Sweden samt utvecklade webbutiken. Och nu öppnar de även en butik tillsammans vid sidan av sin e-handel.

-När försäljningen uteblev i våras så hade vi ju plötsligt massor med tid över att tänka om. Jag är jätteglad att jag haft Celinn med på den här resan för hon har ställt många besvärliga frågor, synat många av de hjulspår vi faktiskt suttit fast i. Hon har ju vuxit upp med Cosmopharma, förvisso, men anställdes i juni 2019 och har i den här krisen kommit in med nya fräscha ögon och ifrågasatt varför vi gör si eller så. Det är så många gånger man gör saker och tänker saker av slentrian, för att man alltid tänkt och gjort så. Man blir hemmablind helt enkelt.

Sussi fortsätter:

-Tillsammans har vi nu nedmonterat Cosmopharma så som det var innan corona brakade loss, synat delarna under lupp och istället byggt upp Cosmopharma 2.0. Nyare, fräschare och förhoppningsvis mindre sårbart. Vi har flyttat hem produktionen och har nu enbart svensktillverkade produkter. Vi använder återvinningsbara emballage och har därmed blivit mer klimatsmarta. Vi har fått in vår nya serie hos återförsäljare i form av butiker och salonger samt att vi har en egen nätbutik som är vår huvudverksamhet och som bonus har vi snart den här lilla butiken där vi också kan träffa våra kunder.

I butiken, som ligger på Skolvägen 33, säljs skönhetsprodukter från det egna märket Cosmopharma samt en del inredningsartiklar.
Bild:Karin Sidén
I butiken, som ligger på Skolvägen 33, säljs skönhetsprodukter från det egna märket Cosmopharma samt en del inredningsartiklar.

Företaget hade en 600m2 stor lokal på Västra Rydsvägen och har nu i och med omstöpningen bantat ner sig till en kostym på ca 140m2, varav ungefär 20m2 är butiksyta.

Butiken Mor & Dotter öppnar alltså måndagen den 25 januari och kommer att ha en 14 dagar lång invigningsfest. Coronaanpassad så klart!

-Vi hade ju tänkt oss en fest i dagarna tre, och fick snabbt säkert 200 personer som svarade att de skulle komma. Det kändes ju kul men samtidigt oroande på grund av corona. Men så kom ju de nya restriktionerna där innan jul och vi insåg att det skulle vara omöjligt att hålla invigningen enligt dem så då tänkte vi om och gjorde det till ett längre evenemang. Och sedan kom ju dessutom ytterligare striktare restriktioner riktade till butiker nu i januari så nu har vi verkligen tänkt till hur vi ska få det att fungera. Butiksytan gör att man endast kan vara två kunder i taget i butiken så det blir en utmaning. Vi hoppas verkligen att folk visar varandra och oss hänsyn och tar med sig bästa tålamodet. 

Genom att erbjuda öppningserbjudanden under så pass lång tid hoppas mor och dotter att nyfikna kunder och besökare inte ska behöva vänta allt för länge på att få komma in. 

Förutom butiken finns kontorutrymme och personalrum och ett välutnyttjat lagerutrymme i Cosmopharmas nya lokal på Skolvägen, med ingång till höger om pizzerian.

-Man skulle ju kunna tänka sig att det blir trångt när man minskar ytorna så drastiskt som vi har gjort, men det är nog snarare så att man tack vare de mindre ytorna blir bättre på att sortera och hålla ordning. Nu har vi bara sådant i lager som vi faktiskt säljer. Inte gamla varuprover från 2008, sparade bra-att-ha-saker som aldrig kommer att vara bra-att-ha och annat som ligger och samlar damm på hyllorna. Jösses vad vi rensat!

Två av Cosmopharma Swedens serier. Sussi och Celinn konstaterar skämtsamt att Cosmopharmas produkter aldrig kommer att bli omtalade för sina lyxiga förpackningar. -Det är innehållet som är det viktiga! Våra kunder ska inte behöva betala för dyra förpackningar. 
Bild:Karin Sidén
Två av Cosmopharma Swedens serier. Sussi och Celinn konstaterar skämtsamt att Cosmopharmas produkter aldrig kommer att bli omtalade för sina lyxiga förpackningar. -Det är innehållet som är det viktiga! Våra kunder ska inte behöva betala för dyra förpackningar. 

Men det är inte bara i lagerhyllorna mor och dotter rensat. Man har också gjort en ordentlig genomlysning av produkterna. 

-När Celinn på riktigt klev in i företaget 2019 började hon ställa en massa "besvärliga" frågor. Till exempel om vår superekologiska hudvårdsserie som ju är helt fantastisk på alla vis vad gäller innehållet. Ingredienserna är eko och framtagna på bästa möjliga sätt - men tillverkningen skedde i Israel. "Hur eko är det, mamma? Då försvinner ju det goda med innehållet i och med transporten, emballaget och arbetsförhållandena" Vilket hon så klart hade rätt i, så numera tittar vi på hela produktkedjan, från ingredienserna och emballaget till transporten.

Sussi beskriver hur processen att "plocka hem" produktionen till Sverige varit en spännande utmaning där ingredienser från fjärran länder ju inte nödvändigtvis kan produceras här. Man har helt enkelt fått byta ut och göra om recepten, en inte helt okomplicerad process.

-En del ämnen går ju att byta ut ganska enkelt medan annat är svårare. Vi vill ju inte sänka kvaliten på produkterna så därför har det ibland tagit tid att hitta ett fullgott alternativ. Aprikoskärnor till exempel har vi ersatt med en skandinavisk sjösand som har samma peelande effekt. Vissa silikoner har kunnat bytas ut mot västkust-alger till exempel, men ibland hittar vi inget som är lika bra. Papaya är en sådan ingrediens. Den har en fantastisk anti-aging-förmåga som vi verkligen uppskattar och vill ha, så än så länge får vi importera den för att kunna göra just de produkterna där papaya ingår. 

Som ett alldeles utomordentligt kvitto på att Sussi och Celinn lyckats väl med processen att göra om Cosmopharmas produkter blev Cosmopharma Sweden i höstas nominerade till den stora skönhetstävlingen ”Stockholm Beauty Week Award”. I branschen är Stockholm Beauty Week ett evenemang med hög status och att vara nominerad bland så många stora kända märken, både svenska och utländska, är mycket hedrande. Cosmopharma Sweden blev nominerade i inte en kategori - utan fyra! 

-Vi är så galet stolta! Att vara nominerad i hela fyra kategorier är en fantastisk belöning bara det. Vi är SÅ hedrade och stolta, och att vara nominerade känns stort nog. Sedan är det så klart att vi väldigt gärna skulle vilja vinna någon av kategorierna, det ska man ju inte hymla om. Vi är superpirriga nu, för i morgon (22/1) klockan 13 presenteras vinnarna.

Kategorierna Cosmopharma är nominerade i är 1) Bästa makeupserie 2) Bästa kroppsprodukt 3) Bästa hårvårdprodukt 4) Bästa hudvårdsserie


Länk till Mor & Dotters FaceBooksida.
Länk till Cosmopharmas FaceBooksida.

Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen