Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Lördagen den 20 april 2024 - klockan 14:58 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

2016 i backspegeln - Fortsatt strul med postutdelningen irriterar Upplands-Bro-borna


Karin Sidén 2016-02-05

2016-02-05   Omfattande omorganisationer inom postväsendet och moderniseringar av arbetssättet för att möta upp kundernas ändrade "post-beteende" med färre brev och fler paket har gjort att PostNord haft svårt att hålla den standard vi kunder förväntar oss. Strulet är enligt PostNord av lokal karaktär, men sker på ett flertal orter runt om i Sverige. Vi i Upplands-Bro är långt ifrån ensamma om problemet. Kund-röster vittnar om att det inte bara är PostNord utan också konkurrenten Bring som haltar.

Strulet med postutdelningen fortsätter. Redan i juni 2015 skrev UBRO om sen och utebliven postutdelning i Bro och reaktionerna lät inte vänta på sig. Runt om i kommunen upplevde man att postutdelningen haltade betänkligt och att det både var PostNord och Bring som hade problem. Vid kontakt med PostNord beklagade man det hela och sa att det berodde på personalomsättning och svårigheter att rekrytera ny personal, men att man trodde att problemet skulle vara löst inom kort.

Under sommaren och hösten kom sedan rapporter i nationell media från ett flertal platser runt om i Sverige där man upplevde precis samma problem med sen och / eller utebliven postutdelning som Upplands-Bro-borna vittnade om. Från källor med insyn i PostNords verksamhet fick UBRO veta att organisationen genomgått övergripande förändringar och att posten numera sorterades maskinellt. Som de flesta vet av egen erfarenhet innebär alla stora omorganisationer att man stöter på "barnsjukdomar" och en mer eller mindre lång rad problem innan allt det nya är på plats.

UBRO upprepade kontakten med PostNord för att få en bekräftelse på problemet och en officiell förklaring till varför vi kunder fortfarande i stor utsträckning fick fel eller ingen post, men fick förvånansvärt nog fortfarande samma besked: personalomsättningen har påverkat utdelningen och det är ett lokalt problem - om det ens är ett problem. Man fortsatte att hävda att kunderna inbillade sig omfattningen av poststrulet, och var det strul så berodde det på enskilda individer, inte på omorganisationen.

I jultid var det många Upplands-Bro-bor som upplevde det som att julkort aldrig någonsin delats ut så sent som den här gången. Många läsare hörde av sig och vittnade om att de knappt fått ett enda julkort innan jul, men att det de sista dagarna i december dundrade in dussintals julkort om dagen. UBRO var återigen i kontakt med PostNord för att få svar på undringarna och för att kunna berätta för läsarna vad som sker.

Så här lät delar av mejlkonversationen med press-avdelningen nu i januari:

UBRO:
...."Jag var i kontakt med er i början av sommaren gällande postutdelningen i Upplands-Bro och fick prata med någon områdeschef. Jag var även i fortsatt kontakt med er senare under sommaren och fick prata med en vikarierande "sommar"chef som till vardags är chef i Stockholm och som lovade vidarebefordra mina frågor så att rätt person svarade på dem när denne var åter efter semestern. Så har inte skett.

Jag är fortfarande nyfiken på postutdelningen och de problem man har. De besked jag fick i somras av den chefen, att det handlade om personalproblem i Bro, anser jag vara närapå förtal. Från olika platser runt om i Sverige har precis samma problem vi sett här beskrivits på Aktuellt och Rapport, och även i rikstäckande tidningsmedia. Det kan ju knappast slumpa sig så att PostNords personal runt om i Sverige plötsligt inte är läskunnig längre och plötsligt är jättesjuka hela bunten. Det är svagt av ledningen att skylla på personalen när det rätt uppenbart är annat det handlar om! Att en stor omorganisation skett och att man är inne i ett enormt förändringsarbete som på sikt säkert blir bra men som i inledningsfasen lider av många barnsjukdomar är väl inte så farligt att erkänna???!"....

PostNords pressavdelning / Anne Källgren Jiremar:
...."Alla vi som jobbar på PostNord är mycket måna om att varje försändelse kommer fram som den ska och att mottagaren kan lita på att få sitt brev eller kort i tid. Att en försändelse försenas i sorteringen eller läggs i fel postlåda är misstag som händer ibland, nu likaväl som tidigare.

De senaste åren har PostNord genomfört en rad förändringar när det gäller hur breven sorteras och delas ut. När svenskarnas vanor förändras och antalet brev minskar samtidigt som de e-handlade paketen blir fler måste vi anpassa vårt sätt att arbeta. Det innebär bland annat att mer och mer sortering sker med maskiner och att brevbärarna tillbringar större delen av sin dag med att dela ut post.

Precis som du själv skriver är det inte alltid så enkelt att genomföra förändringar som man planerar. Oväntade situationer uppstår och måste lösas. Vi är medvetna om att det område du nämner är ett av dem där vi behöver jobbar vidare. Vi ser därför över hela organisationen på utdelningskontoret.

En ytterligare faktor är att vi haft bekymmer med att rekrytera vikarier till detta utdelningskontor. Vårt nya arbetssätt gör att brevbärarna ska ha körkort för att klara all utdelning, och det har visat sig att det på vissa platser gör det svårare att hitta vikarier.

Det är tråkigt att du upplever att julkortsutdelningen fungerat sämre i år än tidigare. Vi har inte själva den bilden. Vi har delat ut mer än 22 miljoner julkort, och gjort stora insatser för att få fram alla julhälsningar i tid, bland annat genom att se till att ha extrapersonal både på våra terminaler och i brevbäringen. De allra flesta julkort har också kommit fram i tid. Men i några fall har vi misslyckats. Det finns alltid flera händelser som kan bidra till förseningar. Vad som är skälet i de enskilda fallen är förstås omöjligt att svara på, eftersom vi inte kan spåra enstaka försändelser."... 

UBRO:
.... "Fortfarande kvarstår allas undran: vad händer med postutdelningen och varför blir svaret hela tiden "-Vi har inga problem. Och skulle det vara problem så är det lokala problem och personalen som orsakar dem." Varför ges inga besked om omorganisationen och att sorteringsmaskinerna orsakar all felsorterad post? Varför säga att det är lokala personalproblem när problemen finns över hela landet? Att "strutsa" sanningen gynnar ju ingen. Kunderna blir förbannade och personalen går på knäna. För som jag skrev i mitt förra mejl: Det kan ju knappast slumpa sig så att PostNords personal runt om i Sverige plötsligt inte är läskunnig längre och plötsligt är jättesjuka hela bunten.

När brevbärarna sorterade posten blev det såklart fel någon gång ibland (fel gör man och det är inget att orda om, alla gör sitt bästa!), men nu vittnar ju människor från hela landet om att post i en aldrig tidigare upplevd omfattning hamnar i fel låda. Och ni säger bara: -Näe, så är det inte alls. Och när man påtalar problemet med all post som kommer sent, ibland efter att fakturor / räkningar ska ha varit betalda. -Näe, så är det inte alls. Och är det så så är det personalens fel. Och det är bara problem i Bro, ingen annanstans!

Vad är det som gör att man inte kan erkänna att post i en större omfattning hamnar fel? Blir sen? Som det är nu dumförklaras alla kunder. Svaren jag och många andra får är att det inte finns något problem, att posten inte är senare än den varit förr eller att allt är bra, bara problem med någon enskild brevbärare på något enskilt kontor.

Jag inser när jag läser mitt mejl att jag kanske har lite fel approach för att få igång en dialog. Går på som en terrier och bara gläfsar så att saliven flyger. Det var inte riktigt min tanke från början, men jag kommer ändå att låta mina frågor stå kvar för att spegla min och mina läsares frustration. Jag får massor med frågor om postutdelningen, och det har jag fått sedan snart ett år. Jag vill kunna ge mina läsare ett svar som inte handlar om att ni hänger ut våra brevbärare lokalt. Jag vill kunna ge dem ett svar som ger en förklaring om vad som sker för att kunna öka förståelsen och tålamodet. Jag har hållit på sedan i våras och hittills bara fått "struts-svar" där man helt enkelt nekar till upplevda problem och skuldbelägger ett fåtal brevbärare, när samma problem uppenbarligen upplevs simultant runt om i Sverige." ....

PostNords pressavdelning / Anne Källgren Jiremar:

...."I mitt svar till dig skrev jag att vi under det senaste året genomfört många förändringar och jag instämde i din beskrivning att förändringar inte alltid går så problemfritt som man räknat med. Det kan förstås upplevas som ett mycket vagt uttalande, det kan jag hålla med om. Men vad jag ville ha framfört är att vi faktiskt har haft olika typer av problem. Allt ifrån maskiner som inte sorterar rätt till problemet att hitta vikarier.

Digitalisering och nya kundbeteenden har lett till att brevvolymerna minskat dramatiskt, och minskningen kommer att fortsätta. Samtidigt innebär digitaliseringen även att e-handeln i Norden växer. Utvecklingen gör att PostNords brevbärare idag levererar allt färre brev men allt fler e-handlade varor. Vi behöver en effektivare brevhantering för att sänka våra kostnader, samtidigt som vi säkrar service och kvalitet till våra kunder, ökar vår konkurrenskraft och skapar förutsättningar för vårt långsiktiga miljöarbete.

Under det senast året har vi infört ett nytt arbetssätt. Det nya arbetssättet innebär att mer post hanteras maskinellt och att det manuella arbetet minskar, både inom terminal och inom brevbäring. Posten sorteras på terminal och i den omfattning det är möjligt finställs posten i gångordning, så kallad utdelningsklar post. Då kan brevbäraren ta posten från terminalen direkt ut till fordonet för utdelning till kund.

En av de största förändringarna är att posten hanteras i fyra formatflöden i utdelningen. Det innebär förändrade arbetssätt både inne på brevbärarkontoret och i utdelningen. Det finns ny utrustning till våra fordon för hanteringen.

Med det nya arbetssättet delar brevbäraren ut post under större delen av sin arbetsdag. Det gör det möjligt att kunna arbeta heltid i så hög utsträckning som möjligt. Utearbetet ska organiseras så att vi delar ut post fram till klockan 17.

Vi har genomfört förändringarna över hela landet. På de allra flesta platser har det fungerat mycket bra. Sen finns det arbetsplatser där man inte lyckats fullt ut. Det är därför vi fortsätter att arbeta med förändringen, för att slipa organisation och rutiner. Att brevbärarjobbet blivit tuffare i och med att man fått så mycket mer utearbete betyder inte att hela kåren går på knäna. Men vi jobbar intensivt med att göra just de nödvändiga justeringar som behövs. Precis som du vill vi både att brevbärarna ska ha en bra arbetsmiljö och att våra kunder ska vara nöjda med vårt arbete."....

-------

Omorganisationen som sådan är ett resultat av våra ändrade vanor och garanterat nödvändig. Det är bara beklagligt att man från PostNords ledning inte har varit tydligare med att förklara syftet och eventuella konsekvenser redan från början för att "stämma i bäcken" och därigenom öka förståelsen hos sina kunder.

För oss i Upplands-Bro är det måhända en klen tröst att det inte bara är här det är problem, men med förklaringen kan förhoppningsvis förståelsen och tålamodet bli något större. Under tiden, medan den nya organisationen sätter sig, är det nog bara att gilla läget. Har vi tålamod och våra brevbärare orkar med den förändrade arbetssituationen så ordnar det sig säkerligen till slut.


Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen