Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Lördagen den 20 april 2024 - klockan 11:07 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Kör inte omkring i en igloo!


Karin Sidén 2017-12-13

Nog för att det snöar ymnigt, men sannolikheten att motorhuv, framruta samt biltaket skulle täckas av så pass mycket snö under färd är inte så stor...
Bild:Tommy Sidén
Nog för att det snöar ymnigt, men sannolikheten att motorhuv, framruta samt biltaket skulle täckas av så pass mycket snö under färd är inte så stor...

Som bilförare har vi ett stort och livsviktigt ansvar att framföra våra bilar säkert. Det här ansvaret regleras i lagen och handlar bland annat om vinterdäck, hastighet, fungerande lampor och så vidare. Men det handlar också om HUR våra bilar ser ut när vi kör. Säker last, snö och is med mera.

Handen på hjärtat! Tillhör du den ganska stora skara bilförare som låter din bil vara en snöig, igenimmad igloo när du kör?

Som bara skrapar bort snön på fram- och bakruta men lämnar resten för du "bara ska köra en kort sträcka"? Som åker runt med ett tjockt lager snö på biltaket för att du inte ids borsta bort den innan du åker?

Då bryter du mot lagen. Som bilförare är det ditt ansvar att se till att bilen är säker. Inte bara för dig utan för omgivningen också. 

När det gäller vinterdäck så måste du enligt lag ha dem på bilen mellan den 1 december och den 31 mars om vinterväglag råder, men redan från den 1 oktober får du ha dem på bilen. Vinterväglag kan vara frost, is, modd och / eller snö, och man räknar hela vägbanan, även vägrenen, när man gör bedömningen.

Tänk på att även ett eventuellt släp måste vara utrustat med dubbdäck om din bil har det. Vinterdäcken måste ha ett mönsterdjup på minst 3 mm för att vara godkända.

Tänk även på att det inte bara är vinterdäck som regleras i lag när det gäller trafiksäkerheten vintertid. Även sikten för föraren är oerhört viktig för att kunna köra bilen säkert och lagenligt. 

Enligt lagen måste man ha fri sikt runt om på bilen. Frost, snö och / eller imma på rutorna räknas som en trafikfara. 
Som bilförare är det ditt ansvar att se till att alla rutor är skrapade och att du har fri sikt åt alla håll. (bakrutan kan precis som när man har en husvagn på släp ha bristfällig sikt men eftersom man måste kunna se bakåt så ställs då högre krav på sidobackspeglarna) Bristfälligt skrapade rutor räknas som vårdslöshet i trafik och kan i näst värsta fall leda till dagsböter och indraget körkort.

I värsta fall kan det leda till att man orsakar en tragisk olycka.

Att köra omkring i en igloo (där man bara låtit vindrutetorkaren sopa ner det värsta eller bara skrapat små gluggar på vindruta och sidoruta) är direkt hänsynslöst och ett kalkylerat risktagande med sitt eget och andras liv i potten. Många incidenter och olyckor skulle kunna undvikas om alla förare tog sig de två-tre minuter extra det tar att sopa/skrapa av alla rutor på bilen.


Genom att minska sitt synfält ökar föraren risken att orsaka en olycka. Dessutom riskerar en snötäckt bil att imma igen, vilket ytterligare försämrar sikten.
Bild:Tommy Sidén
Genom att minska sitt synfält ökar föraren risken att orsaka en olycka. Dessutom riskerar en snötäckt bil att imma igen, vilket ytterligare försämrar sikten.

Tänk även på att sopa av billyktorna och registreringsskyltarna som måste vara snöfria så att de syns.

Tänk även på att sopa av biltaket och motorhuven om de är täckta av ett snölager. Stora sjok av snö kan annars lossna från bilen och träffa bakomvarande bilar som en mycket otrevlig och potentiellt olycksorsakande överraskning. Absolut värst då är ju så klart att man orsakat en annan människas olycka, men förutom det dåliga samvetet är det också så att icke bortsopad snö klassas som dåligt förankrad last vilket kan ge böter och eventuellt indraget körkort. Det kan även klassas som vårdslöshet i trafik = dagsböter och eventuellt indraget körkort. Och skulle det vara så att man orsakat en olycka med kroppsskador kan påföljden rättsligt bli ännu lite värre än så...

Allt för ofta ser man översnöade igloos där bilens luftintag är helt täckta och rutorna är igenimmade vilket resulterar i att föraren kör med försämrad sikt. På på grund av eget slarv och eget val har man medvetet försämrat sin möjlighet att köra säkert och man gör sig därmed skyldig till vårdslöshet i trafik. Att köra med immiga rutor kan även det bötfällas.

Apropå snöiga och isiga fordon på våra vägar och i vår absoluta närhet: I måndags morse var det en trafikant på E18 vid Bålsta som hade änglavakt. Ett stor sjok is och snö lossnade från en lastbil och hamnade rakt på en personbil. Framrutan krossades och bilens tak bucklades. Föraren lyckades mirakulöst nog hålla sig på vägen, så det hela resulterade mest i materiella skador. Potentiellt en riktigt, riktigt farlig olycka där i det här fallet en lastbilschaufför inte snö-och-is-friat sitt fordon.





Se länk till SVT för artikel om "Vinterns bilmissar"

Se länk till Expressen/Motor där tio olika "vinterlagar" i trafiken beskrivs.

Länk till Auto MotorSport.

Länk till Motormannen.se

Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen