Woodys Bra produkter april 17
ICA i Bro höst 18
Förstasidan Torsdagen den 18 oktober 2018 - klockan 11:26 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Markörer gör brandmännens övningar realistiska


Karin Sidén 2018-05-24

Övningen är framdukad. En trafikolycka med två bilar och fyra skadade, varav två sitter fast. Brandmännen får här chansen att öva så realistiskt som möjligt tack vare markörerna Robin, Andreas och Elias.
Bild:Tommy Sidén
Övningen är framdukad. En trafikolycka med två bilar och fyra skadade, varav två sitter fast. Brandmännen får här chansen att öva så realistiskt som möjligt tack vare markörerna Robin, Andreas och Elias.

Elias, Robin och Andreas är tre ganska vanliga tonårskillar med en väldigt ovanlig fritidssysselsättning. De är nämligen frivilla markörer - eller olycksoffer - när Attundas brandmän övar. När UBRO besökte brandstationen var killarna nedblodade och fastklämda i en fingerad trafikolycka. 

-För oss är killarnas insats ovärderlig. Vi får en helt annan nerv och mer verklighetstrogna övningsscenarion med deras hjälp. De får instruktioner från mig som övningsledare och sedan riggar vi en scen. Brandmännen rycker ut på larmet utan att veta exakt vad de kommer att mötas av - precis som vid riktiga larm, berättar Gusten Jansson, som är en av övningsledarna på Attunda brandstation i Bro.


Innan övningen har Gusten som är övningsledaren för kvällen en genomgång av klippverktyget och vad man ska tänka på när man klipper upp en bil. Säkerhet och teknik är A och O så att inte en svår situation förvärras ytterligare.
Bild:Tommy Sidén
Innan övningen har Gusten som är övningsledaren för kvällen en genomgång av klippverktyget och vad man ska tänka på när man klipper upp en bil. Säkerhet och teknik är A och O så att inte en svår situation förvärras ytterligare.

När brandmännen på Attunda övar (övningarna ingår i arbetsuppgifterna och sker kontinuerligt) har de ibland hjälp av så kallade markörer, frivilliga olycksoffer, vid övningarna. Elias, Robin och Andreas har agerat markörer de två senaste åren och har fått vara med om mycket.

De har till exempel varit fast i rökfylld byggnad, där brandmännen under rökdykningsövning ska försöka lokalisera eventuella offer. Nu senast var övningsscenariot trafikolycka med flera inblandade. Brandmannen Gusten Jansson var övningsledare och regissör.

-Jag vill ju att det ska vara så verklighetstroget som möjligt så att mina kollegor får öva så många moment som möjligt. Jag ger killarna instruktioner om var de har ont, om de har dolda skador, är vid medvetande och så vidare. Med hjälp av teatersmink ökar vi på trovärdigheten ytterligare. Just idag har två bilar krockat våldsamt. Medan övriga brandmänn är inne på stationen och har en genomgång fixar jag och markörerna det sista och så fort vi är redo går larmet.

Gusten går igenom olycksscenariot med markörerna. Andreas lägger sig till rätta på asfalten medan Elias och Robin klättrar in i den välta bilen där de \
Bild:Tommy Sidén
Gusten går igenom olycksscenariot med markörerna. Andreas lägger sig till rätta på asfalten medan Elias och Robin klättrar in i den välta bilen där de "sitter fast" efter krocken. Alla tre har fått instruktioner om vilka skador de har så att de kan agera utifrån det.

Gusten spelar olycksvittne och larmar över radion medan Elias, Robin och Andreas positionerar sig. Elias får klättra längst fram i den bilen som vält. Det var han som "körde" och han sitter fastklämd och har förutom synliga blodiga skador även ett benbrott som gömmer sig under byxbenet.

Robin var medpassagerare och han "skramlade" runt när bilen välte och ligger nu halvt fastklämd i baksätet.

Andreas som var "förare" i den andra bilen har lyckats släpa sig ut ur bilen innan smärtorna blir för svåra. Huvudskadad och med ont i nacke och rygg ligger han han med benen kvar i bilen. Hans passagerare, dockan, är den som är allvarligast skadad. Han saknar puls och behöver snabbt hjälp.

-Vid den här olyckan var det sådan tur att den som var först på plats - jag - var en HLR-kunnig person som så snart larmsamtalet gjorts påbörjade HLR, berättar Gusten medan han gör kompressioner på dockan. 

För att det ska bli så verkligt som möjligt får brandmännen inte veta mer än vad man får vid ett vanligt larm. Att det är en trafikolycka och att det är flera skadade. Styrkeledaren åker som vanligt före i "Fippen", den lilla bilen, för att kunna hinna få en överblick på situationen innan resten av styrkan når fram. Han har också fått veta att HLR påbörjats på en av de skadade.

För dagen är det Mattias som är styrkeledare och när han svänger in på "olycksplatsen" ser han till att snabbt räkna in skadade, värdera skadeläget, få en bild av olycksplatsen och återkoppla till kollegorna med så många detaljer som möjligt. Han kontrollerar att olycksvittnet kan utföra HLR och konstaterar att han kan släppa en av de fyra skadade i kompetenta händer. I bilarna sitter resterande brandmän redo och pratar igenom vem som ska göra vad och i vilken ordning med hjälp av den informationen.

Styrkeledaren åker alltid före till ett larm för att kunna skaffa sig en överblick och meddela kollegorna vad de har att vänta. Det är inte alltid en inringare får med alla detaljer så det är viktig information styrkeledaren vidarebefordrar. På bilden har Mattias just anlänt i \
Bild:Tommy Sidén
Styrkeledaren åker alltid före till ett larm för att kunna skaffa sig en överblick och meddela kollegorna vad de har att vänta. Det är inte alltid en inringare får med alla detaljer så det är viktig information styrkeledaren vidarebefordrar. På bilden har Mattias just anlänt i "Fippen" i bakgrunden.

-När vi kommer fram till en olycksplats är det absolut första vi måste göra att säkra platsen. Spärra av vägbanan och se till att inga fler skadas på grund av att bilar kommer för nära. Säkerheten är oerhört viktig. Därför är det också jätteviktigt att ta reda på vad det är för bränsle i det eller de bilar som är inblandade i en olycka. Med dagens teknik kan vi om vi får reda på bilens registreringsnummer snabbt få upp detaljer och även konstruktionsritning för just den bilmodellen, förklarar Gusten och fortsätter:

-Inom en snar framtid kommer nog det bli en av de första frågorna larmcentralen ställer till en inringare. På så vis kan vi redan under färd plocka fram alla detaljer och börja planera för hur vi ska säkra bilen och hur vi vid behov kan klippa upp den om någon sitter fast. Vi spar massor med viktig tid och riskerar inte heller att kapa i någon bränsleledning eller elledning - vi vill ju absolut inte förvärra situationen varken för oss själva eller för de drabbade.

Medan brandmännen positionerar sig och utför sina olika arbetsuppgifter spelar killarna vidare på sina skador. De kvider och är oroliga. Brandmännen har en oerhört viktig uppgift förutom de mer tekniska och fysiska arbetsuppgifterna att klippa biltak, bända upp hopknyckla bilplåt och släcka bränder, och det är att prata med och lugna offren. 

Efteråt, när taket på den välta bilen är klippt, nackkragarna och ryggbrädorna packats undan och övningen gås igenom får markörerna frågor från Gusten om hur de upplevt räddningssitutionen. Deras svar blir en del i den gemensamma utvärderingen där man tillsammans tittar på räddningsinsatsen sekvens för sekvens för att gå igenom hur man upplevt det hela och vad, om något, man kunnat göra annorlunda. 

-För oss är markörerna ovärderliga. Killarna är hjältar som kommer hit på vardagskvällarna och ställer upp på det här viset. Hade vi gjort samma övning fast med dockor hade det ju inte alls varit samma nivå på övningen. Nu måste vi göra allt rätt och riktigt så att inte killarna till exempel får glassplitter på sig eller gör sig illa när vi lyfter ut dem. En docka kan ju inte berätta vad den upplevt. Vi är så glada att de ställer upp, säger Tomas Wrådhe som är distriktschef på Attunda Bro och Attunda Knivsta.

Mattias har börjat med att prata med \
Bild:Tommy Sidén
Mattias har börjat med att prata med "inringaren" Gusten för att kolla läget med den skadade och samtidigt känna av om "inringaren" kan HLR och känner sig bekväm att fortsätta några minuter till. Han har även med en hjärtstartare om så skulle behövas. Därefter etablerar han kontakt med den huvudskadade föraren vid olycksbil 1 och pratar lugnande samtidigt som han berättar att hjälp är på väg. VIktigt att den skadade ligger stilla!

Vid olycksbil 2 är det svårt att riktigt se hur många skadade det rör sig om men Mattias får kontakt med föraren och får besked om att de är två och att de är vid medvetande. Mattias uppmanar de skadade att prata med varandra - på så sätt kan de märka om någon blir medvetslös samtidigt som de kan lugna varandra. Även här lämnar han besked att hjälp är på väg. Sedan bryter han upp bakluckan så att inte killarna ska bli kokta i bilen. (Först har han så klart kollat att det inte brinner!) 
Bild:Tommy Sidén
Vid olycksbil 2 är det svårt att riktigt se hur många skadade det rör sig om men Mattias får kontakt med föraren och får besked om att de är två och att de är vid medvetande. Mattias uppmanar de skadade att prata med varandra - på så sätt kan de märka om någon blir medvetslös samtidigt som de kan lugna varandra. Även här lämnar han besked att hjälp är på väg. Sedan bryter han upp bakluckan så att inte killarna ska bli kokta i bilen. (Först har han så klart kollat att det inte brinner!) 

Hjälpen kommer!
Bild:Tommy Sidén
Hjälpen kommer!

Mattias har redogjort över radion vad kollegorna har att vänta vid ankomst så under färd har en plan lagts upp. Alla har arbetsuppgifter och en priolista. Nummer ett är säkerheten - att spärra av och att kolla igen att det inte brinner.
Bild:Tommy Sidén
Mattias har redogjort över radion vad kollegorna har att vänta vid ankomst så under färd har en plan lagts upp. Alla har arbetsuppgifter och en priolista. Nummer ett är säkerheten - att spärra av och att kolla igen att det inte brinner.

HLR har tagits över av en av brandmännen medan en annan ligger på marken och fixerar nacken på föraren i bil 1. Under tiden som alla verktyg och all utrustning för en klippning dukas fram resonerar brandmännen om hur de ska komma åt de skadade i olycksbil 2.
Bild:Tommy Sidén
HLR har tagits över av en av brandmännen medan en annan ligger på marken och fixerar nacken på föraren i bil 1. Under tiden som alla verktyg och all utrustning för en klippning dukas fram resonerar brandmännen om hur de ska komma åt de skadade i olycksbil 2.

Bild:Tommy Sidén


Avspärrat!
Bild:Tommy Sidén
Avspärrat!

Febril aktivitet råder. Nästa del i säkerhetsarbetet är att säkra den välta bilen så att den inte tippar när brandmännen börjar jobba med att få ut de skadade.
Bild:Tommy Sidén
Febril aktivitet råder. Nästa del i säkerhetsarbetet är att säkra den välta bilen så att den inte tippar när brandmännen börjar jobba med att få ut de skadade.

Hur får man bort ett ryggstöd i en liggande bil? Snabb problemlösning måste till. Lyckas de tror de att Robin i baksätet ska kunna tas ut genom bakluckan vilket skulle göra att han snabbare kan få vård i den väntande ambulansen.
Hur får man bort ett ryggstöd i en liggande bil? Snabb problemlösning måste till. Lyckas de tror de att Robin i baksätet ska kunna tas ut genom bakluckan vilket skulle göra att han snabbare kan få vård i den väntande ambulansen.

Andreas blir väl omhändertagen.
Bild:Tommy Sidén
Andreas blir väl omhändertagen.

Trångt, varmt och trixigt! Men med envishet så går det! 
Bild:Tommy Sidén
Trångt, varmt och trixigt! Men med envishet så går det! 

Mattias tittar över bilens konstruktionsritning som han fått fram genom att knappa in registreringsnumret på bilen. Med hjälp av den informationen kan brandmännen klippa upp bilen på bästa sätt.
Bild:Tommy Sidén
Mattias tittar över bilens konstruktionsritning som han fått fram genom att knappa in registreringsnumret på bilen. Med hjälp av den informationen kan brandmännen klippa upp bilen på bästa sätt.

Medan Andreas i bakgrunden får hjälp med nackkrage och bärs bort till \
Bild:Tommy Sidén
Medan Andreas i bakgrunden får hjälp med nackkrage och bärs bort till "ambulansen" pågår arbetet med att få ut Robin ur baksätet på den välta bilen. "Dockan", passageraren i olycksbil 1 har redan förts till sjukhus och är ute ur övningsscenariot.


Nu är även Andreas överlämnad till ambulanssjukvårdarna så alla brandmän kan koncentrera sig på den välta bilen och de två skadade. Ryggstödet har kommit loss och alldeles strax kan Robin föras ut. Under tiden försöker man öppna upp sidorutorna för att nå in till Elias. Helst utan att rutorna krossas. Glassplitter är en skaderisk!
Bild:Tommy Sidén
Nu är även Andreas överlämnad till ambulanssjukvårdarna så alla brandmän kan koncentrera sig på den välta bilen och de två skadade. Ryggstödet har kommit loss och alldeles strax kan Robin föras ut. Under tiden försöker man öppna upp sidorutorna för att nå in till Elias. Helst utan att rutorna krossas. Glassplitter är en skaderisk!

Bild:Tommy Sidén

Robin är ute.
Bild:Tommy Sidén
Robin är ute.

Taket är på väg bort. 
Bild:Tommy Sidén
Taket är på väg bort. 

Bild:Tommy Sidén

Som en konservburk är bilen nu uppfläkt. Det gäller att skydda alla vassa kanter så att ingen skadar sig på vass metall eller glassplitter.
Bild:Tommy Sidén
Som en konservburk är bilen nu uppfläkt. Det gäller att skydda alla vassa kanter så att ingen skadar sig på vass metall eller glassplitter.

 Alla vassa kanter är täckta så nu kan Elias plockas ut ur vraket.
Bild:Tommy Sidén
 Alla vassa kanter är täckta så nu kan Elias plockas ut ur vraket.

Elias är ute!
Bild:Tommy Sidén
Elias är ute!

Genomgång! Steg för steg går Gusten och Mattias och övriga brandmän igenom scenariot. Vilka val gjorde de? Hade något kunnat göras annorlunda? Hur snabbt gick det? Gusten tog tid och övriga fick gissa hur lång tid det tog från larm till Elias var lastad i ambulansen. Nyttigt!
Bild:Tommy Sidén
Genomgång! Steg för steg går Gusten och Mattias och övriga brandmän igenom scenariot. Vilka val gjorde de? Hade något kunnat göras annorlunda? Hur snabbt gick det? Gusten tog tid och övriga fick gissa hur lång tid det tog från larm till Elias var lastad i ambulansen. Nyttigt!

Blodiga, ganska svettiga, och nöjda med sin insats pustade killarna ut efter övningen. Det är tufft att vara markör! Andreas trodde nog att hans rollfigur som låg utanför och slapp ligga och kokas i en varm bil skulle ha det rätt skönt - bitsugna myror slog snabbt hål på den förhoppningen!
Bild:Tommy Sidén
Blodiga, ganska svettiga, och nöjda med sin insats pustade killarna ut efter övningen. Det är tufft att vara markör! Andreas trodde nog att hans rollfigur som låg utanför och slapp ligga och kokas i en varm bil skulle ha det rätt skönt - bitsugna myror slog snabbt hål på den förhoppningen!

Markörerna Robin, Andreas och Elias. <br />Obs! Elias tumme var redan skadad när han kom till övningen!
Bild:Tommy Sidén
Markörerna Robin, Andreas och Elias. 
Obs! Elias tumme var redan skadad när han kom till övningen!



Tipsa en vän     Skriv ut



Kalender

Torsdag 18/10
Sprĺkcafé - i Brohuset
Torsdagsmys i bibblan!
TV-spel i Kulturhuset
Mattecentrum i Kulturhuset
Föredrag: "Svenska dialekter frĺn vikingatid till nutid"
Fredag 19/10
SAGOSTUND PĹ PERSISKA
Lördag 20/10
Röda Korset - Loppis / Second Hand
Har du problem att höra? Hörselskadades förening i Järfälla och Upplands Bro har Öppet Hus
Söndag 21/10
AA - MÖTE
avstĺndsannons

Kultur & Fritid ht 18 Lasse Ĺberg

Kultur & Fritid ht 18 minidisco

Läkare utan gränser 18 pluggannons

UBROs egen

WWFannons tigerfadder

Röda Korset Medmänniska

Facebook

RSS-flöde

Alternative content


Hĺll Sverige rent

Röda Korset Syrien artikelannons 2017

UBRO Panorama gif-fil
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen