Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Fredagen den 29 mars 2024 - klockan 07:14 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Ninja-Nina bloggar om mat- och hemkunskap


Karin Sidén 2017-11-01

Nina Engqvist från Bro är Hem- och Konsumentkunskapslärare och \
Bild:Skärmklipp från Youtube
Nina Engqvist från Bro är Hem- och Konsumentkunskapslärare och "Youtuber". Hon lägger upp kortfilmer om allt möjligt som rör vardagslivet, som att sortera tvätt, byta påslakan, städa toaletten eller syltkokning. 

Hur kan man öka intresset för och kunskapen om hemkunskap och husmorsknep så att man når ut till dagens unga? Till exempel kan man göra som Nina Engqvist från Bro som sedan ett halvår lägger upp korta "instruktionsfilmer" på Youtube där hon lär ut baskunskap i hur du tar hand om ett hem, din ekonomi och andra viktiga livskunskaper.

-Jag ser ju så gott som dagligen bevis på att kunskapen behöver bli bättre och att dagens unga saknar många av de kunskaper vi i den äldre generationen tar för givet. Hur ser en potatisskalare ut? Hur använder man den? Kan man skära kött och grönsaker med samma kniv? Hur byter man lakan i  sängen? Vad är ett bäst-före-datum? Med hjälp av de korta filmsnuttarna hoppas jag kunna nå ut med baskunskap som faktiskt kan göra skillnad i vardagen. Kunskapsöverföring med teknikens hjälp, helt enkelt! förklarar Nina.

Nina Engqvist från Bro brinner för att sprida kunskap till sin omgivning. Som Hemkunskapslärare på Ekhammarskolan i Kungsängen får hon utlopp för sin sprittande, smittande personlighet, och möjlighet att sprida massor med vardags-livsviktiga knep och kunskaper till sina elever. Sedan ett halvår finns hon även på Youtube där hon delar med sig av husmorsknep och tips i små korta filmsnuttar.

-Jag har ju insett att det gäller att hänga med i utvecklingen! Dagens barn och unga finns från tidig ålder ute på nätet, på Youtube, där de tittar på alla möjliga och omöjliga filminslag. Kan andra nå dem där så måste ju jag också kunna det tänkte jag. Hur svårt kan det vara?? Så jag började spela in korta snuttar om allt möjligt, från hur man får spishällen snygg och skinande ren utan flammighet och utan en massa onödiga kemikalier, till hur man ska tänka när man sorterar tvätten. Min förhoppning är att jag inspirerar barnen så att de lär sig och får mer självförtroende kring vardagsbestyren. Och når jag barnen så når jag ju indirekt deras familjer också! Kunskapsöverföring i modern tappning och i en genial förpackning skulle man nog kunna kalla det, säger Nina med ett brett leende.

-Min förhoppning är att jag inspirerar barnen så att de lär sig och får mer självförtroende kring vardagsbestyren. Och når jag barnen så når jag ju indirekt deras familjer också! Kunskapsöverföring i modern tappning och i en genial förpackning skulle man nog kunna kalla det.
Bild:Skärmklipp från Youtube
-Min förhoppning är att jag inspirerar barnen så att de lär sig och får mer självförtroende kring vardagsbestyren. Och når jag barnen så når jag ju indirekt deras familjer också! Kunskapsöverföring i modern tappning och i en genial förpackning skulle man nog kunna kalla det.

Hon konstaterar krasst att vi i dagens Sverige satsar mer pengar än någonsin på våra kök och sannolikt även mer pengar än någonsin på den mat vi äter - samtidigt som vi lägger mindre och mindre tid på tillagningen och omhändertagandet av maten. Viktig kunskap håller helt enkelt på att försvinna eftersom vi vuxna rusar genom vardagen utan att tänka på att dela med oss av de kunskaper vi fått med oss från våra mödrar samt mor- och farmödrar. Gamla hederliga husmorsknep, som till exempel hur man får bort fläckar från våra kläder faller i glömska. Biter inte "FläckVäck" eller "Smutsbort" står vi oss slätt. 

Husmorsknep och hemkunskap låter knappast varken lockande eller kul i de flestas öron, men är viktiga för en fungerande vardag på individnivå och för framtiden på samhällsnivå. Kan jag förändra något här hemma som på sikt får stor betydelse för miljön? Hur kan jag göra för att strama till hushållets utgifter? Hur kan jag bidra till att minska matsvinnet? Hur ska jag tänka när det gäller tvätt och disk för att vara så klimatsmart det bara går? Allt det här är sådant som är viktiga kunskaper för individen, men också för samhället. Lokalt, men också globalt.

-Vi kan göra så mycket på individbasis för att påverka miljön. Små, små justeringar som får stor inverkan i det långa loppet. Allt det här ryms inom Hemkunskapen och är verkligen glödhett! Superviktigt! Jag vill nå så många som möjligt och därför känns Youtube-filmsnuttarna som en bra avstamp. Jag vet att kunskapen behövs! Jag ser ju så gott som dagligen bevis på att den vardagsnära hemkunskapen behöver bli bättre och att dagens unga saknar många av de kunskaper vi i den äldre generationen tar för givet. Hur ser en potatisskalare ut? Hur använder man den? Kan man skära kött och grönsaker med samma kniv? Hur byter man lakan i  sängen? Hur ofta bör man göra det? Vad är ett bäst-före-datum? Måste jag slänga mjölken vars bäst-föredatum var i förrgår? Med hjälp av de korta filmsnuttarna hoppas jag kunna nå ut med baskunskap som faktiskt kan göra skillnad i vardagen, säger Nina och fortsätter att berätta om drivkraften bakom satsningen på Youtube:

-I dagens Sverige är vi ofta väldigt långt bort från födokällan, i slutet av produktionsledet. Mjölken "föds" i mjölkpaket i kyldisken, äggen ligger rena i kartonger, brödet är färdigskivat i påse. Att potatis växer under jord eller att köttfärs faktiskt från början har fyra ben, en mule och säger MU är inte en självklar vetskap för barn idag. Vi vuxna tar nog kanske för givet att bara för att vi vet så vet våra barn - men så fungerar det inte. Våra barn lär genom att se och göra, inte för att vi vet! Nina utvecklar vidare:

-Många kommer till skolan och har kanske sällan eller aldrig bakat, aldrig sett en hel fisk med fjäll, ben och huvud, aldrig fått veta var osten kommer från innan den hamnar i affärens ostdisk. Hemma pratar man mycket sällan om pengar, vad det faktiskt kostar att köpa toapapper, hårbalsam eller vinterskor. Vad blir kostnaden om jag köper en drickaflaska för 20 kronor på väg hem från skolan varje dag i ett år? 20 kronor är ju inte mycket, men blir 100 kronor i veckan - i låt oss säga 35 veckor (alla lov borträknade och lite till). Svindlande 3500 kronor... Pratar man inte om sådant så kan det bli en dyrköpt kunskap längre fram. Vad ska en månadslön räcka till när man bor i eget hushåll? Hemkunskap är när man tänker på saken sannolikt det skolämne man har mest frekvent användning för efter skolan men är samtidigt det minsta skolämnet sett till timplanen!

Klippen har enklast möjliga titlar där det tydligt framgår vad innehållet handlar om: Nina kokar sylt, Nina putsar spegeln och så vidare.
Bild:Skärmklipp från Youtube
Klippen har enklast möjliga titlar där det tydligt framgår vad innehållet handlar om: Nina kokar sylt, Nina putsar spegeln och så vidare.

Nina berättar att ekonomi är något som engagerar eleverna. De får på nära håll se hur man kan tänka smart och ekonomiskt för att få en liten summa att räcka längre. Skolbudgeten ger i runda slängar Nina fem kronor per elev och lektionstillfälle att köpa in ingredienser för. Fem kronor. Genom att göra taktiska inköp av till exempel mjölk med kort datum som läggs i frysen för senare behov, kan man spara mycket, något som Nina är noga med att diskutera med eleverna.

-Det går att hålla nere kostnaderna, dels genom att bara köpa det nödvändigaste och att inte slösa, men också genom att vara om sig och kring sig. Vet jag med mig att vi ska göra köttbullar längre fram och jag springer på köttfärs till halva priset för att det är kort datum - då handlar jag ju det och lägger in i frysen. Ska vi göra tårta bakar vi ju tårtbotten från scratch, vilket är mycket billigare än att köpa färdig tårtbotten, och så vidare.

-Men jag är också noga att hela tiden tala om vad saker och ting kostar för att på så sätt öka medvetenheten. Vet man att jag har fem kronor per elev och lektion och att ett bakplåtspapper kostar en krona per ark, då slösar man inte på bakplåtspapper - vilket man annars kanske hade gjort. Hushållsekonomi och hur man faktiskt hushåller med ekonomin är busviktiga kunskaper och är också något jag gör filmer om.

Och fler filmer lär det bli! Nina har engagerat elever, kollegor, familj och vänner i sin Youtube-satsning och redan nu finns ett litet lager med filmsnuttar som bara väntar på att läggas ut.

-Jag börjar få en hel del tips på idéer för inslag från omgivningen, vilket är kul. Engegemanget sporrar mig att fortsätta och självklart är målet att Ninja-Ninas hemkunskap ska nå ut till en stor grupp, inte bara till mina elever. Modern kunskapsöverföring stannar ju inte innanför klassrumsväggarna, den kan färdas hur långt som helst och det gör det här projektet ännu mer spännande och utmanade!

Nina avslutar med att konstatera att elevernas nyfikenhet och engagemang är hennes drivkraft.

-Det är häftigt att finnas med vid sidan av och se hur eleverna utvecklas. De suger åt sig ny kunskap som svampar! Och är varken rädda att prova nytt eller att misslyckas, vilket är något vi vuxna skulle behöva bli bättre på. Det finns en stor glädje i att skapa och kan vi dela den glädjen tillsammans, över generationerna, finns det en enorm vinst att göra!

Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen