Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Måndagen den 29 april 2024 - klockan 04:56 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Ett lokalt och sökvänligt företagsregister på gång


Karin Sidén 2014-03-04

Att hitta det man söker på internet kan ibland liknas vid att hitta en nål i en höstack. Det gäller på många sätt att veta vad man letar efter för att lyckas. Samma sak gäller om man söker lokala varor eller tjänster. Vet man att de finns och vad man ska leta efter är det relativt lätt, men har man inget att gå på blir det genast mer komplicerat. Förr använde man sig av Gula Sidorna - idag finns väldigt många fler sökvägar och sökmöjligheter, vilket försvårat läget avsevärt. En företagsportal med presentationer av det lokala företagsutbudet kan vara lösningen tror bland andra Håkan Järlsäter och de lokala företagarföreningarna.

Upplands-Bro är en liten kommun med ett stort företagande. Ingen vet riktigt säkert hur många företag det finns här, men en kvalificerad gissning är att det finns en bra bit över 1 000 stycken. Men hur många känner till det lokala utbudet, hur lätt är det egentligen att hitta de lokala företagen och hur många spiller inte tid och belastar miljön för att åka långa sträckor till arbeten, uppdrag och för att göra inköp?

En som konstaterat att det saknas en lättillgänglig företagsportal i Upplands-Bro är Håbo-Tibblebon och egenföretagaren Håkan Järlsäter. Han, liksom många med honom, har slagits av hur svårt det är att hitta lokala företag och att det också kan vara svårt att veta vad företaget sysslar med bara utifrån företagsnamn och bransch.

Företagaren Håkan Järlsäter.
Bild:Privat bild
Företagaren Håkan Järlsäter.

-Min tanke är att samla ihop och presentera så många lokala företag som möjligt på ett och samma ställe. Presentationerna ska vara tillgängliga för alla via en sida på Internet. Sidan ska vara sökbar på företagsnamn och bransch. De företagarföreningar som finns i kommunen, Företagarna i Upplands-Bro och Damernas Företagsbyrå, är båda positiva till idén, säger Håkan Järlsäter, som driver HJinfo AB, ett av många små företag i kommunen.

Tanken med en företagsportal/presentationssida rimmar bra med kommunens visionsarbete, där ett av målen är att skapa goda förutsättningar för ett aktivt och blomstrande lokalt näringsliv. För att komma dit måste invånarna veta vad som finns att tillgå lokalt och företagen måste kunna hitta varandra för att kunna samarbeta och utvecklas. Dessutom kan de som vill jobba lokalt istället för att pendla enkelt bekanta sig med presumtiva lokala arbetsgivare genom att söka på presentationssidan.

-Alla former av plattformer, samverkan och affärsidéer som skapar en lokal och regional sammanhållning och skapar tillväxt för våra lokala företag är positiva. Många företagare har bra idéer om hur vi kan stärka det lokala företagsklimatet och det är roligt när jag ser en sådan konkret idé ta form, säger Mathias Forsberg, Näringslivschef i Upplands-Bro.

Idag inleds över 70 procent av alla köpprocesser med egen research på Internet. De företag som inte finns på nätet eller för den delen syns på nätet riskerar att många tänkbara kunder förblir ovetandes om deras existens, helt enkelt för att de inte vet om att företaget finns eller vad de ska söka efter. Alla har inte kunskapen att sätta upp en egen hemsida, och även om man har en hemsida innebär det inte per automatik att den är lätt att hitta. Sökoptimering är ett ord i tiden, och nog så viktigt som en snygg och aktuell hemsida. Med presentationssidan ökar chansen till lokala affärer betydligt samtidigt som den blir ett viktigt komplement till företagens egna hemsidor anser Håkan och hans samarbetspartners.

Mathias Forsberg, Näringslivschef i Upplands-Bro, Mattias Kranz, ordförande i Företagarna och Jenny Herin, ordförande i Damernas Företagsbyrå är alla starkt engagerade i att stärka det lokala företagsklimatet i Upplands-Bro kommun. Här vid en företagsfrukost i kommunhuset tidigare i år.
Bild:Karin Sidén
Mathias Forsberg, Näringslivschef i Upplands-Bro, Mattias Kranz, ordförande i Företagarna och Jenny Herin, ordförande i Damernas Företagsbyrå är alla starkt engagerade i att stärka det lokala företagsklimatet i Upplands-Bro kommun. Här vid en företagsfrukost i kommunhuset tidigare i år.

-Vi vet att många företag, särskilt de mindre, inte har någon tid över för den här typen av aktiviteter. Jag hjälper därför till med att skriva presentationerna, även om företagen självklart har sista ordet när det gäller innehållet. För att presentationssidan ska bli så attraktiv som möjligt vill vi ha in så många företag som det bara går, och har därför satt ett lågt pris så att inte priset blir en tröskel för företagen, förklarar Håkan, som hoppas på att presentationssidan ska vara igång under maj.

De större företagen utan egen försäljning av tjänster eller varor har också mycket att vinna på en lokal profilering. Det kan exempelvis handla om att attrahera ny arbetskraft eller att få den egna personalen att känna sig delaktig även i ett lokalt sammanhang. Att kommunen samtidigt stärker sin position som företagsvänlig är ytterligare en fördel.

-Vi från Företagarna ser ett lokalt företagsregister som något mycket positivt och användbart. Det är toppen om kommunens företagare kan få mer jobb på hemmaplan. Det gynnar både dem och de som köper deras varor och tjänster, säger Företagarna Upplands-Bros ordförande Mattias Kranz.


Via länken når du mer information om Företagspresentationer Upplands-Bro.

Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen