Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Torsdagen den 16 maj 2024 - klockan 22:07 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Informationsspäckad Företagarlunch på Ladan Öråker


Karin Sidén 2013-03-23

Ulla-Britt Mazarakis informerade om Upplands-Brodagen den 17-18 maj.
Bild:Caroline Falkengren
Ulla-Britt Mazarakis informerade om Upplands-Brodagen den 17-18 maj.

På fredagen hölls en välbesökt Företagarlunch på Ladan Öråker i Kungsängen. 60-talet närvarande fick förutom god soppa även ta del av matnyttig information om vad som är på gång i Upplands-Bro. Lunchen inleddes med att Carola Dyrssen, Ladan Öråkers grundare, fick motta utmärkelsen Månadens Företag av Näringslivschef Mathias Forsberg.

Kommunstyrelsens Ordförande Irène Seth inledde sammankomsten på Ladan Öråker med att berätta kort om MIPIM-mässan i Cannes härom veckan där Upplands-Bro deltog. Mässan är en internationell investerarmässa där man på sikt hoppas kunna knyta viktiga kontakter och dessutom marknadsföra och synliggöra Upplands-Bro. Irène berättade även att man hoppades kunna hitta tillräckligt med annonsörer och sponsorer för att finansiera en Upplands-Brobilaga till någon av de stora dagstidningarna för att ytterligare synliggöra kommunen.

Carola Dyrssen, Månadens Företagare, berättade om Ladans historia och olika verksamheter.<br />
Bild:Caroline Falkengren
Carola Dyrssen, Månadens Företagare, berättade om Ladans historia och olika verksamheter.


Mathias Forsberg och Ulla-Britt Mazarakis, ordförande i Damernas Företagsbyrå, berättade kort om Företagsmässan Upplands-Brodagen som kommer att hållas den 17-18 maj. Fredagen den 17 maj hålls en galamiddag där ett antal företag/företagare kommer att tilldelas utmärkelser. På upplands-brodagen.se kan man gå in och nominera företag till de olika utmärkelserna.

Mathias Forsberg delade därefter ut utmärkelsen Månadens Företag till Ladan Öråker. Carola Dyrssen tog i egenskap av grundare av Ladan emot äran och passade på att berätta om ladans historia och verksamheten Ladans tillkomst. Jenny Herin, som har företaget Åter-bruket i Ladan, fyllde på med mer verksamhetshistoria. 11 olika företag finns samlade innanför Ladans fyra väggar, som alla sysslar med återvinning, kreativitet och design.

Soppa hämtades och sedan tog Alexander Brännkärr vid. Han jobbar på Indivator och var på lunchmötet för att berätta om Indivators och Upplands-Bro kommuns samarbete.
-Indivator står för Inkubator för individer! berättade Alexander. Deras affärsidé handlar om att stärka unga och att få dem nyfikna på entreprenörskap. Bland annat har Indivator en verksamhet som heter Roligaste sommarjobbet. Sedan 2009 har 490 ungdomar i ett antal kommuner i Sverige provat på Roligaste Sommarjobbet och i år kommer Upplands-Bro att samarbeta med Indivator för första gången.

Alexander Brännkärr från Indivator berättade om Roligaste sommarjobbet.
Bild:Caroline Falkengren
Alexander Brännkärr från Indivator berättade om Roligaste sommarjobbet.

20 ungdomar (i åldern från år 9 och gymnasiet) kommer att få ta del av programmet som i korthet innebär att de 20 ungdomarna kommer att ha egna små företag som sommarjobb istället för vanliga traditionella kommunala sommarjobb som till exempel parkskötsel. Alexander Brännkärr berättade att ungdomarna kommer att ha Roligaste sommarjobbet i fyra veckor. Under den tiden kommer de att ha en första utbildningsvecka med teambuilding, kreativitetsövningar och utbildning i företagande. Därefter följer tre veckors företagande med vad ungdomen nu kommit på för verksamhetsidé. Det kan handla om gräsklippning, barnpassning, bullförsäljning, med mera, med mera. Under tiden stöttas de med handledning från Indivator. Varje ungdom får 2 000kr i startbidrag. Den förtjänst de sedan får på sitt företag blir deras lön för de fyra veckornas sommarjobb. Ett vanligt kommunalt sommarjobb ger 6000kr i lön för motsvarande tid.

Upplands-Bro kommun har sedan en tid en turiststrateg. Hon heter Jenny Lindberg och tog över lunchmötet efter Alexander Brännkärr. Jenny Lindberg berättade om det arbete som pågår just nu för att synliggöra Upplands-Bro kommun på olika sätt. Bland annat håller hon på att sätta ihop en upplevelseportal för Upplands-Bro på nätet. Där kommer bland annat övernattningsmöjligheter, utflyktsmål, caféer, kulturhistoriska platser och så vidare att samlas. Tillsammans med bland andra Näringslivschefen Mathias Forsberg jobbar hon fram olika strategier för att öka Upplands-Bros turism. Ett samarbete med ett antal olika Mälarkommuner är precis i uppstarten, bland annat Järfälla, Ekerö, Håbo, Sigtuna och Enköping.

Som avrundning på fredagens företagarlunch berättade Marianne Björkman om sitt uppdrag att arbeta fram Upplands-Bro kommuns vision. Under ett års tid kommer visionen att arbetas fram genom en bred dialog med föreningar, politiker, företagare och tjänstemän, seminarier och andra mötesformer.

Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen