Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Tisdagen den 19 mars 2024 - klockan 09:33 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Smygpremiär hos Lidl med unik modevisning när Heide Klums nya kollektion visades


Karin Sidén 2017-09-15

Lidl's smygpremiär. Cirka 300 inbjudna gäster deltog under torsdagens smygpremiär som hade två akter. Kvällen inleddes med en presentation av företags hållbarhetsarbete, den BREEMcertifierade byggnaden samt en del av Lidl's sortiment. Därefter skiftade fokus istället mot lanseringen av den nya affärsidén LIDL FASHION WEEK där man satsar på hållbart kvalitetsmode tillgängligt för alla. Modellen och modeikonen Heidi Klum har designat första kollektionen.
Bild:Karin Sidén
Lidl's smygpremiär. Cirka 300 inbjudna gäster deltog under torsdagens smygpremiär som hade två akter. Kvällen inleddes med en presentation av företags hållbarhetsarbete, den BREEMcertifierade byggnaden samt en del av Lidl's sortiment. Därefter skiftade fokus istället mot lanseringen av den nya affärsidén LIDL FASHION WEEK där man satsar på hållbart kvalitetsmode tillgängligt för alla. Modellen och modeikonen Heidi Klum har designat första kollektionen.

Öppningen av Lidl i Kungsängen närmar sig. Nu på måndag, den 18 september, blir det invigningsfestligheter, men redan i går kväll var det smygpremiär för specialinbjudna gäster. Kvällen bjöd på intressanta och informativa tal, rundvandring, provsmakning och som pricken över i: en modevisning där Heidi Klums nya kollektion som specialdesignats för Lidl visades av 18 modeller.

Bland de inbjudna fanns branschfolk inom mat och handel, representanter för byggbolaget och många Lidl-toppar samt ett stort antal modebloggare och andra inom mode / media. Och UBRO.


De inbjudna gästerna började droppa in vid 17-tiden för att delta i akt 1 av Smygpremiären. Modefolket anlände i chartrade bussar strax innan 19.
Bild:Karin Sidén
De inbjudna gästerna började droppa in vid 17-tiden för att delta i akt 1 av Smygpremiären. Modefolket anlände i chartrade bussar strax innan 19.

För alla som någon gång besökt en traditionell Lidl-lada är det nya butikskonceptet en mycket positiv överraskning. När man kliver in i \
Bild:Karin Sidén
För alla som någon gång besökt en traditionell Lidl-lada är det nya butikskonceptet en mycket positiv överraskning. När man kliver in i "vår butik" möts man av dofterna från Bröderiet och en härlig syn av butiksbakat bröd och fikabröd.

Det går inte annat än att bli riktigt imponerad av Lidls nya butik i Norrboda, Kungsängen. Ljus, fräsch, inbjudande och extremt hållbar. Under smygpremiären berättade ett flertal personer inom Lidls ledning om olika delar av företagets koncept.  

Johannes Fieber, Sverigechef för Lidl, berättar i sitt anförande hur man inom koncernen arbetar med kvalitet och kostnad.

-Vi sätter aldrig prislappen först, oavsett om det är en ny produkt vi köper in eller som nu när vi bygger en ny butik. Först bestämmer vi vilken kvalitet vi vill ha, vilket recept eller vilket utförande, tittar på alla delar. När vi är nöjda, och först då, frågar vi hur mycket det kommer att kosta. Det här gör vi för att kvalitet alltid är nummer 1. Hade vi sagt att vi vill ha en byggnad som kostar si och så mycket att bygga så hade vi kanske inte fått den så bra vi vill eftersom den satta summan medför begränsningar. 

Han berättar vidare att Lidl idag har 170 butiker i Sverige och att expansionsmålet är att ha 200 butiker 2020, alltså ytterligare 30 butiker inom tre år. Lidl i Sverige växer och kunderna blir fler och fler.

På sikt vill man nå 300 butiker i Sverige. Lidl har gjort en medveten satsning på hållbarhet och god kvalitet de senaste åren och nu börjar de svenska kunderna förstå det. 
 
-Butiken här i Kungsängen är ett väldigt bra exempel på vad Lidl står för idag, vad som genomsyrar hela vår verksamhet. Den här butiken är byggd med hållbarhet och kvalitet i centrum.
 
Inger Melander och Emelie Hansson som är hållbarhetsansvariga på Lidl i Sverige berättar mer om hållbarhetsarbetet, som genomsyrar allt från inköpsprocessen till transporter.
 
-Vi ser det som en konkurrensfördel i Sverige idag att arbeta med hållbarhetsfrågor. Svenska konsumenter värdesätter företag som tar ansvar och mat har en stor påverkan på miljön och klimatet. Därför är det viktigt att vi som stor livsmedelskedja tar ansvar och jobbar med de här frågorna, säger Emelie Hansson, hållbarhetsansvarig på Lidl
 

Johannes Fieber är Lidl's Sverigechef. Emelie Hansson och Inger Melander är Hållbarhetsansvariga och Johan Augustsson är Fastighetsdirektör för Lidl Sverige. De berättade om företaget, konceptet och hur framtidsvisionen ser ut. 
Bild:Karin Sidén
Johannes Fieber är Lidl's Sverigechef. Emelie Hansson och Inger Melander är Hållbarhetsansvariga och Johan Augustsson är Fastighetsdirektör för Lidl Sverige. De berättade om företaget, konceptet och hur framtidsvisionen ser ut. 

Inger Melander och Emelie Hansson berättar även om hur inköpsprocessen går till och hur man medvetet arbetar för att hålla hög kvalitet till god ekonomi och på ett hållbart sätt.

"Vår" butik i Norrboda är BREEMcertifierad vilket gör den så gott som unik. Om det berättar Johan Augustsson, Fastighetsdirektör på Lidl Sverige, mer:

-Det här är en av världens mest hållbara fastigheter, certifierad enligt BREEM som outstanding, med den högsta nivån inom världens tuffaste certifieringsprogram. Det finns idag i Sverige fem och en halv fastighet som når upp till den standarden, varav Lidl i Växsjö, Lidl i Södertälje och Lidl här i Kungsängen är tre. Systerbutiken i Växsjö blev i våras utsedd till världens mest hållbara handelsfastighet 2016. Allt vi lärde oss när vi byggde i Växsjö har vi tagit med oss hit!

Deltagarna i Smygpremiärens första akt delades in i mindre grupper och fick guidad runtvisning i och utanför butiken och fick med sig en hel del spännande och intressant kunskap. Emelie Hansson, Hållbarhetsansvarig, och Johan Eriksson, regionsdirektör, guidade undertecknads grupp. 
Bild:Karin Sidén
Deltagarna i Smygpremiärens första akt delades in i mindre grupper och fick guidad runtvisning i och utanför butiken och fick med sig en hel del spännande och intressant kunskap. Emelie Hansson, Hållbarhetsansvarig, och Johan Eriksson, regionsdirektör, guidade undertecknads grupp. 

Vi fick veta mer om produkter, produktutveckling, hållbarhet och kvalitet kontra pris. Hur gör man för att få hög kvalitet till så lågt pris som möjligt?
Bild:Karin Sidén
Vi fick veta mer om produkter, produktutveckling, hållbarhet och kvalitet kontra pris. Hur gör man för att få hög kvalitet till så lågt pris som möjligt?

Utanför fick vi veta att taket är täckt av solceller samt ekozoner. Även på parkeringen finns flera ekozoner för att i så stor utsträckning som möjligt kompensera för den stora asfaltsytan.
Bild:Karin Sidén
Utanför fick vi veta att taket är täckt av solceller samt ekozoner. Även på parkeringen finns flera ekozoner för att i så stor utsträckning som möjligt kompensera för den stora asfaltsytan.

Johan Augustsson berättar vidare att byggnaden förbrukar 67% mindre energi än vad den måste enligt svensk lagstiftning. 30% av den förbrukade energin kommer att produceras på plats med hjälp av de solceller som installerats på taket. 100% av den energi som går åt för att värma upp byggnaden på vintern kommer från den överskottsvärme som produceras av kyl- och frysdiskar inne i butiken. 

-Utanför, på parkeringen finns laddstolpar för bilar och en elstolpe även för cyklar så att våra kunder kan ladda sina fordon utan kostnad medan de är inne och handlar. Hälsa och välbefinnande hos våra kunder och anställda är en annan sak vi arbetat mycket med och lagt stort värde på. Ljus och belysning, termisk komfort, luftkvalitet, ackustik, allt det som påverkar oss är viktigt!

Johan Augustsson fortsätter:

-Den ekologiska mångfalden är också något vi värnar när vi bygger nytt. Att asfaltera en så här stor yta och sätta dit en byggnad är ju ganska negativt för mångfalden, men numera inventerar vi artbeståndet innan vi bygger för att sedan kunna skapa förutsättningar för vad som funnits på plats före oss. Vi har installerat ekozoner uppe på taket och ett antal ekoplatser ute på parkeringen för att passa just här.

Därefter delades de närvarande in i mindre grupper för en rundvandring inne i butiken och ute på parkeringen där sortimentet presenterade lite närmare och ekozonerna utomhus pekades ut. För en icke-kund blev det en riktig aha-upplevelse där många förutfattade meningar kom på skam.

Fågelholkarna hann knappt komma upp innan första hyresgästen flyttade in. På sikt lär fler fåglar bygga bo där. Solcellerna kommer att bidra med cirka 30 % av den energi butiken förbrukar. Innanför entrédörren finns en TV-skärm som visar aktuell produktion från takets solceller. Det finns laddstolpar för bilar och en elstolpe för cyklar. 
Bild:Karin Sidén
Fågelholkarna hann knappt komma upp innan första hyresgästen flyttade in. På sikt lär fler fåglar bygga bo där. Solcellerna kommer att bidra med cirka 30 % av den energi butiken förbrukar. Innanför entrédörren finns en TV-skärm som visar aktuell produktion från takets solceller. Det finns laddstolpar för bilar och en elstolpe för cyklar. 

Lidl är inte bara en mataffär utan har länge haft "veckans varor" med lite olika inriktningar. Trädgårdsprylar, kläder, utesaker och så vidare. På måndag lanserar man Lidl som modehus för folket. Då släpps den första kollektionen, som passande nog är designad av Heidi Klum, Tysklands megamodell och modedrottning. Den andra kollektionen släpps i början av december. Konceptet kallar man för Lidl Fashion Week.

Modeshowen närmar sig och de flesta har bänkat sig! Heidi Klums kollektion för Lidl visades under New York Fashion Week för en vecka sedan men visningen i Kungsängen var Europapremiär och därför en tilldragelse med stort intresse för modeintresserade. 
Bild:Karin Sidén
Modeshowen närmar sig och de flesta har bänkat sig! Heidi Klums kollektion för Lidl visades under New York Fashion Week för en vecka sedan men visningen i Kungsängen var Europapremiär och därför en tilldragelse med stort intresse för modeintresserade. 

Modebloggare och annat branschfolk fanns på plats för att se vad Heidi Klum designat i den första kollektionen av Lidls nya klädsatsning.
Bild:Karin Sidén
Modebloggare och annat branschfolk fanns på plats för att se vad Heidi Klum designat i den första kollektionen av Lidls nya klädsatsning.

Smygpremiären och invigningen av Lidl i Norrboda synkades med lanseringen av Heidi Klums kollektion så torsdagskvällen fick en mycket glammig avslutning när butiken förvandlades till catwalk.

Klädkollektionen har tidigare bara visats under New York Fashionweek nu i september så det var så gott som en världshändelse Lidl-besökarna fick ta del av.

Busslaster med det hippa modefolket från Stockholm anlände när akt 1 av invigningskvällen var över.

Butiken intogs av bloggare, modeskribenter samt stylister och när alla bänkat sig i gångarna mellan kyl- och frysdiskar började så modevisningen av Heidi Klums kollektion. 18 modeller visade kläderna som garanterat kommer att gå åt som smör i solsken på måndag när de släpps för försäljning.

Svart, blått och leopard var temat i Heidi Klums första kollektion som inspirerats av stadsmiljö och New York. I december släpps hennes andra Lidl-kollektion och då ska temat vara FEST.
Bild:Karin Sidén
Svart, blått och leopard var temat i Heidi Klums första kollektion som inspirerats av stadsmiljö och New York. I december släpps hennes andra Lidl-kollektion och då ska temat vara FEST.

Prisvärt mode tillgängligt för de allra flesta är tanken med Lidl's modesatsning. Åtta kollektioner på ett år planerar man att släppa. 
Bild:Karin Sidén
Prisvärt mode tillgängligt för de allra flesta är tanken med Lidl's modesatsning. Åtta kollektioner på ett år planerar man att släppa. 

Vem som tar över stafettpinnen efter Heidi Klum är än så länge inte känt. 
Bild:Karin Sidén
Vem som tar över stafettpinnen efter Heidi Klum är än så länge inte känt. 

Dyraste plagget i den här kollektionen är en mockajacka för 599 kronor. Mockajackan skymtar på modellen i bakgrunden.
Bild:Karin Sidén
Dyraste plagget i den här kollektionen är en mockajacka för 599 kronor. Mockajackan skymtar på modellen i bakgrunden.

Bild:Karin Sidén

Efter visningen fick de inbjudna gästerna möjlighet att köpa kläderna ur kollektionen - som första i världen. Kollektionen släpps egentligen först på måndag, den 18 september. 
Bild:Karin Sidén
Efter visningen fick de inbjudna gästerna möjlighet att köpa kläderna ur kollektionen - som första i världen. Kollektionen släpps egentligen först på måndag, den 18 september. 

Lidl öppnar klockan 08.00 på måndag, den 18 september. Klockan 11.00 sker den officiella invigningen med festligheter och bandklippning.

Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avstĺndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Hĺll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen