Avslutsbanner
Avslutsbanner topp 2
Förstasidan Måndagen den 29 april 2024 - klockan 06:45 Tipsa redaktionen
Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
« Föreg. Nästa »

Pinsamt ICA!


Karin Sidén 2014-12-22

På lördagskvällen skulle en av Brostyrkans brandmän handla förnödenheter till sig och sina kollegor som ägnat eftermiddagen åt branden i Skällsta, men utan pengar eller konto blev det tvärnobben i kassan trots att personalen visste att räddningsarbetet pågick.

-Så konstigt agerat! Jag kunde bara inte förstå hur brandmannen inte fick ta med sig maten. Personalen frågade till och med om branden och släckningsarbetet och visste ju hur länge den pågått så det borde varit självklart att låta honom få med sig maten och betala senare, säger Per som är en av de kunder som blev vittne till händelsen och som löste situationen genom att med egna pengar betala brandmännens mat och dryck.

På lördagskvällen, efter drygt tre timmars intensivt och potentiellt livsfarligt släckningsarbete vid Skällstabranden åkte en av Bro-stationens brandmän till ICA i Bro centrum för att köpa med sig mat och dryck till sig och sina energilåga kollegor. Så dags var det mest akuta arbetet över och med folk på plats från bland annat Håbo, Täby, Järfälla och Väsby, kunde man för en stund avvara en brandman för nödvändig bunkring.

-I full utrustning skyndade sig brandmannen in på ICA och frågade i kassan om han kunde handla på krita och betala senare under kvällen eller på söndagen då plånbok inte ingår i brandmannautrustningen. Beskedet från personalen var att det skulle går bra. När han fyllt en korg med kaffe, dricka och mat till gruppen gick han till kassan för att läsa in varorna. Personalen frågade om branden och om släckningsarbetet, så de var fullt på det klara med att det var en lång dag brandmännen dittills haft och att det låg en lång kväll framför dem. När varorna var inblippade och min brandman trodde att han kunde gå skulle man plötsligt ha betalt. När han igen påtalade att han inte hade plånbok utan att någon av oss skulle komma senare och betala så blev det nobben. Har man inget konto på ICA får man inte handla på krita blev beskedet, det spelade ingen roll att brandmännen behövde få i sig energi för att fortsätta göra ett bra jobb eller att han i full mundering enkelt kunde identifieras, berättar Tomas Wrådhe, distriktschef och styrkeledare vid Attunda Bro som själv var kvar vid branden och var den som skickade en av sina mannar på mat-uppdraget.

I det läget ingrep en av kunderna som stod bakom brandmannen i kön.

-Där stod jag i kön bakom och hörde hur personalen nekade brandmannen att få med sig maten och drycken till sina kollegor. Alldeles innan hade de ställt en massa frågor om branden så de visste precis vad det rörde sig om för arbete de var ute på. Jag kunde för mitt liv inte förstå hur han inte kunde få med sig varorna. För mig var det självklart att agera så jag klev fram och betalade varorna. Det hade varit så enkelt för personalen att lösa situationen, men i stället så valde de att osmidigt neka. Skandal! säger Per som utan tvekan och i sann julanda klev in och betalade brandmannens nota.

-Jag var själv vid Hällkana när explosionen kom och det var en ordentlig smäll. Vi blev riktigt rädda, så högt lät det. Jag betalade gladeligen de 350 kronorna det handlade om när ICA vägrade en brandman i full utrustning att handla på kredit. Jag och min fru är glada att vi fått bjuda brandpersonalen på fika, det är de väl värda. Brandmännen är hjältar som jobbar med branden och riskerar sina liv och naturligtvis måste de kunna få något i magen, fortsätter Per.

UBRO har varit i kontakt med butikschefen Jan Ceder som säger så här i ett skriftligt svar:

-"Vi beklagar den inträffade situationen.Alla våra rutiner bygger på att vi tar betalt i kassan. Kassapersonalen har inte möjlighet att lägga upp kreditkunder. Vi behöver som alla företag relevanta uppgifter för att lägga upp dessa uppgifter. Situationen föranledde inte till att det behövdes påkallas några ansvariga. Hade det behövts så hade vi löst situationen."

- "Jag tror säkert att Attunda brandstation har rutiner för hur det gör sina inköp vid liknande situationer. Jag tycker inte Kassapersonalen skall beskyllas för sitt handlande. De har följt sina rutiner och agerat enligt dem.  Det är bra att det finns vardagshjältar som kan ställa upp när det behövs."

 


Tipsa en vn Skriv ut



Kalender

Det finns inga kommande händelser i kalendern.
avståndsannons

Läkare utan gränser 18 pluggannons

Sjöräddningen

Röda Korset Ukraina mars 2022

Barncancerfonden pluggannons

UBROs egen

Röda Korset Medmänniska

Facebook

Rädda Barnen

Toppbanner UBRO

UNHCR artikelannons människor i nöd mars 22

UBRO Panorama gif-fil

Håll Sverige rent artikelannons jan 23

Suicide Zero

Avslutsbanner topp
UBRO
Ansvarig utgivare:   Karin Sidén
Webmaster:   Karin Sidén
Tipsa redaktionen